Chinese nep namaak

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#16 Bericht door PA3HMP »

PA0LMD schreef:
PA3HMP schreef:Klopt, onlangs had ik een ts440 ter reparatie en om het risico van nep eindtorren te vermijden heb ik maar een 2e handse eindprint gemonteerd zodat ik zeker wist dat het goed was.

Het is schering en inslag met die namaak zooi uit China.
En juist bij dit soort transistoren is het risico nihil, er is gewoon te weinig markt voor om namaak te produceren.
Helaas blijkt de markt voor dure HF transistoren groot genoeg om namaak te maken, er zijn al veel berichten in omloop van mensen die dachten origineel spul te kopen en bedrogen uitkwamen.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#17 Bericht door PA2EFR »

Ik heb meerdere powerversterkermodules via Ali aangeschaft voor minder dan een habbekratz met prachtige print die gewoon doen waf ze moeten doen.
Ook perfect werkende Arduino klonen voor een tiende van de prijs zonder probleem.

Dus niet alles is slecht daar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#18 Bericht door PA3DAT »

PA0LMD schreef:En waar zijn ze nu ? :D :D :D
In eh... Nigeria? Die betaalden 200 per stuk. Heb ik toen een nieuwe HF-set van gekocht... :mrgreen:

Nee, zonder dollen, de accupakjes die er in zaten verkochten we op de Lichtmis voor een tientje per
stuk. Die vlogen weg, toen hadden we de investering al terugverdiend.
Loeizware kratten met stappenmotoren, per markt verkochten we er een paar voor 7,50. Bij een ander
15,00. Dat vond die ander niet leuk: we verkochten de hele partij voor 2,50 per stuk aan die ander,
weg met dat zware spul! :D

Leuk hoor: op een radiomarkt staan met een kraam. En de verdiensten werden weer geinvesteerd in
de hobby. Maar ja, als de inkoop opdroogt moet je er op een bepaald moment toch een punt achter
zetten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Chinese nep namaak

#19 Bericht door PA1WBU »

pe1cmo schreef:
PD0Q schreef:
(de KLM TD stikker zat er nog op :shock: )
En dezelfde KLM pakte dus blijkbaar ook weer een paar centjes terug door 't afgekeurde onderdeel duidelijk niet te vernietigen ...
Ach ja.. cirkeltje rond.
Dat zegt niets, misschien heeft de KLM dit wel degelijk afgevoerd naar een bedrijf die het hoort te vernietigen. Maar dat dat bedrijf er winst in zag om het door te verkopen.

Dat gebeurd op andere vlakken ook veelvuldig.
Uit de knakenbak van de Gamma een mokertje halen en de afkeur een goeie tik geven. Afgaan op zgn betrouwbare slopers is niet afdoende..

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Chinese nep namaak

#20 Bericht door PA1WBU »

PA1WBU schreef:
pe1cmo schreef:
PD0Q schreef:
(de KLM TD stikker zat er nog op :shock: )
En dezelfde KLM pakte dus blijkbaar ook weer een paar centjes terug door 't afgekeurde onderdeel duidelijk niet te vernietigen ...
Ach ja.. cirkeltje rond.
Dat zegt niets, misschien heeft de KLM dit wel degelijk afgevoerd naar een bedrijf die het hoort te vernietigen. Maar dat dat bedrijf er winst in zag om het door te verkopen.

Dat gebeurd op andere vlakken ook veelvuldig.
Uit de knakenbak van de Gamma een mokertje halen en de afkeur een goeie tik geven. Afgaan op zgn betrouwbare slopers is niet afdoende..

En dan heb ik het uiteraard over spul waarbij hergebruik tot gevaar voor mensenlevens kan leiden (en ja dat kan met een hoogspanningstrafo oid ook, maar ik bedoel dus uiteraard zaken uit de luchtvaartwereld, medische wereld etc.)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#21 Bericht door PA3DAT »

Hier raak ik de quote-kluts kwijt...
Ben je nou ook jezelf aan het quoten? Hoog tijd voor een cursus forumetiquette! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Chinese nep n

#22 Bericht door PE1LGW »

Quote="pg3r"]Datzelfde geldt voor de FT232RL, een USB-convertorchip. FTDI, de producent van de echte chips, reageerde met een driver die de fake chips onbruikbaar maakt.

http://hackaday.com/2016/02/01/ftdi-dri ... ips-again/[/quote]

verhaal klopt niet hellemaal FTDI had nieuwe drivers uitgebracht, die gebruik maakte van een tweede verborgen ID van de orgineele chip, en zo dat de nep chips niet meer herkent werden, ze gingen niet defect zo als op vele forums te lezen was.
De nieuwe drivers zijn weer terug gedraaid, om een bizarre reden.
Omdat de chips mogelijk onbedoeld ook in A merk PC, en in kabels terecht kwamen van een van een paar zeer grote telefoon fabrikanten, je kan de namen zelf we raden.
Was FTDI bang dat er mega claims kwamen van diverse grote klanten.
Omdat gebruikers bij de fabrikanten gingen klagen dat het na een update niets meer werkte en dit onder garantie bepalingen en clamen.
Ben er zelf ook mee bezig geweest, ben zelf werkzaam voor een grote PC fabrikant, en hier ook tegen aangelopen..
Helaas is het voor A merk fabrikanten niet altijd mogelijk om alle chipste controleren.

Wordt al snel naar een geld kwestie gekeken, dit kan mogelijk bij klein pc boeren het geval zijn maar de grote jongen kunnen zich dit niet veroorloven

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#23 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Mooi voorbeeld van Chinese oplichterij
Nog een voorbeeld mij toegestuurd door een YO6... amateur. Na aankoop via AliExpress kon zijn componententester de MRF286 niet detecteren. De "inhoud" was anders dan van een origineel exemplaar. Gekochte IRF520 bleken een drain capaciteit te hebben van 4.2 nF. Een vriend van mij bleef zitten met een "originele" BLF188XR met niets erin. Voor de zekerheid bestelde ik eens twee IC's waarvan één het ook niet deed.
Bijlagen
MRF286.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

"We zijn er uit" !!!!

De Chinezen hebben de transistor divisie van NXP gekocht werd gisteren bekend………
Het zal mij benieuwen dus.

http://www.nu.nl/economie/4277294/chipp ... rders.html
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#25 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef: De Chinezen hebben de transistor divisie van NXP gekocht werd gisteren bekend………
Het zal mij benieuwen dus.
Ellende! Dan weet je helemaal niet meer of je echte NXP koopt of een nepper.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef: De Chinezen hebben de transistor divisie van NXP gekocht werd gisteren bekend………
Het zal mij benieuwen dus.
Ellende! Dan weet je helemaal niet meer of je echte NXP koopt of een nepper.

Inderdaad Frits !

Ik heb nog een heel bakje met eindtorren, BLY en BLX uit de jaren 70 en 80. Echt Philips.
Ik zeg altijd maar zo, PA0MJK gegarandeerd……….hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Chinese nep namaak

#27 Bericht door PA2AR »

Oud topic, maar soms is nep eenvoudig te herkennen :D
https://www.ebay.com/itm/SUNON-KDE1208P ... Sw1WJZFAzb

Afbeelding

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Chinese nep namaak

#28 Bericht door pa3dsc »

Nep ??
Origineel chinees.

wel duur HIHI

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Chinese nep namaak

#29 Bericht door SWL nl 5321 »

Het is niet alles goud wat er blinkt
Zelfs niet bij die blink blink uit het verre Oosten
Die bewoners hebben ook vertaalcomputers en weten zeker wat de uitdrukking oplichters...betekent.

succes met de hobby
Robert

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Chinese nep namaak

#30 Bericht door PA2AR »

pa3dsc schreef:Nep ??
Origineel chinees.

wel duur HIHI
Heb je op de foto gezien waar dat ding gemaakt is?

Plaats reactie