Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
pa3aiw
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2014, 15:10
Roepletters: pa3aiw

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#31 Bericht door pa3aiw »

Het zal wel domme pech zijn
De voeding stoorde totaal niet
Had wel divers ferriet gebruikt op in en uitgang
Ik ga nu op zoek naar een ander exemplaar
Gr jan

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#32 Bericht door j.d. »

Misschien totaal onnodig want het laatste bericht is al een maand oud maar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter

Heb wel vaker dan 1 keer meegemaakt dat bij wat kleinere schakelende voedingen
deze zeer hoog ohmig was..(NTC)

Gr.:
jan
NL-13465

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#33 Bericht door Thijzer »

Ideale voeding om in te bouwen in zo'n bijpassende luidspreker. Ik heb een IC-7400 gehad en daarbij een bijpassende speaker. Nou ja, de kast was helemaal leeg en eigenlijk zit voorin een doosje met speaker geschroefd, die hele behuizing heeft dus geen enkele functie behalve opvulling van het bureau.
Ik heb daar toen ook een voeding in gebouwd uit een server, ander type weliswaar. Tevens de binnenzijde voorzien van wat dempingschuim en gaten geboord in de achterzijde van het speakertje zodat de behuizing mee deed. De voeding zorgde voor een stabielere doos door z'n gewicht. Voedingskabel en speakerkabel (afgeschermd!) op lengte gemaakt en dan vormde dat samen een heel goed en mooi geheel.

Denk dat deze voedingen ook prima in die speakers passen. De PS-125/-126 van Icom die ik nu gebruik naast de IC-7200 is volgens mij beduidend groter maar beperkter in vermogen. Misschien binnenzijde vervangen?

Al met al eens de IT afdeling lief aankijken voor een spare voeding...

PE1CID
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 mar 2011, 13:24
Roepletters: PE1CID

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#34 Bericht door PE1CID »

Hallo,

Ik heb ook een dergelijke voeding op de kop getikt en hem in een 19" kast ingebouwd. Ik heb passende kaartrandconnectoren voor de voeding gevonden. Achter de voeding komt eerst een zekeringenkastje en vervolgens connectoren op het front. In de kast zit een tussenwandje om te voorkomen dat de lucht in de kast gaat circuleren.

De connectoren voor de zwaardere gebruikers zoals mijn HF-set en de VHF/UHF-sets worden aangesloten via XT60 connectoren. Kleine gebruikers zoals mijn DCF77-klokje worden aangesloten met Cinch-pluggen. De 5V 2A uitgang van de voeding heb ik ook naar buiten uitgevoerd en is bedoelt voor Arduino experimenten. Je kunt natuurlijk de 1 kW voeding gebruiken om een telefoon op te laden maar dat doe ik toch maar niet.

De kaartrandconnectoren kon ik alleen per 10 kopen. Als iemand nog interesse in zo'n connector heeft moet hij het maar even laten weten. Voor de kostprijs van 1,- Euro plus verzendkosten kan ik ze eventueel opsturen. Ik heb er tenslotte nog 9 over.

Groeten,
Jan, PE1CID
Bijlagen
Het geheel.
Het geheel.
De binnenzijde.
De binnenzijde.
In opbouw.
In opbouw.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#35 Bericht door PA0FRI »

pa3aiw schreef:Echter na 3 uur ontvangst stopte de voeding
Deze werdt nauwlijks warm op dat moment
Een buitenlander had zijn voeding volgens mijn artikel opgeschroefd naar 13.8 V, maar na een uur belast met met 9.6 A bij 13.65 V ging de voeding uit en was behoorlijk heet geworden! Vermoedelijk was er toch iets niet in orde met zijn exemplaar en voor de volledigheid heb ik daarom nog een paar testjes gedaan.

Bij mijn voeding blijkt 13.7 V de kritische spanning te zijn, want als bij een spanning van 13.8 V plotseling een behoorlijke belasting aangesloten wordt, schakelt het af terwijl dat niet bij 13.7 V gebeurt.
De voeding heb ik gedurende een uur belast met 3 parallel geschakelde autolampen van 12 V/45 W. De spanning zakte van 13.7 V naar 13.53 V.
Daarna belast met 38 Amp, spanning zakt naar 12.5 Volt.
Belast met 95 Amp, spanning zakt naar 10.5 volt.
Belast met 96 Amp, voeding schalkelt uit.

De voeding kan ook afschakelen als een stevige belasting abrupt verwijderd wordt. Dan kan ondervangen worden door een 1000 µF condensator over de uitgang te plaatsen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie