Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#1 Bericht door Peter ON5US »

Hallo,

wie van jullie heeft er ervaring met powerpacks (batterijpack die uw multimedia-apparaten oplaadt)?
Bedoeling is om er smartphones en gps mee op te laden. Deze laden allemaal op via 5V usb.
Zoek een pack met capaciteit van +- 15000 mAh zodat ik ze toch minstens 2x kan opladen, maar er zijn zoveel merken en modellen dat ik niet weet welke er aan te raden zijn.

73
Peter ON5US

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#2 Bericht door Lexie »

Hallo,

kort geleden heb ik deze powerpack gekocht als voeding voor een upconverter:

http://www.banggood.com/Wallet-Design-2 ... 79283.html

Kwam helemaal opgeladen binnen en na zo'n 8 uur gebruik is een van de vier ledjes uit. Zat geen gebruiksaanwijzing bij maar ik neem aan dat dit betekent dat de batterij nu voor een kwart ontladen is...
Dus nog geen ervaring met opladen maar uit de reviews begrijp ik dat dit 24 uur duurt, iets om rekening mee te houden.

Lader erbij:

http://www.banggood.com/Wholesale-Unive ... 41600.html

Gezien de aanschafprijs durfde ik hiermee wel een gokje te wagen :)

Groet,

Lex (PD0GFN)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#3 Bericht door PA3DAT »

Leuk dingetje, maar 20Ah?? Dat kan toch niet?? :shock:
En topicstarter heeft het over 15Ah. Hoeveel kilo's zeul je dan mee?

Mijn powerpackje is ca. 1500mAh, daarmee kunnen we, bijv. een dagje in een grote stad, onze smartphones
bijladen. Na 2 smartphones is ie wel leeg.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#4 Bericht door elsinga »

Ik heb een 10.000mAh dingetje, die mijn smartphone een aantal keren kan voeden. Ruim voldoende om een zomerkamp van een week mee door te komen in elk geval. Is van Verbatim en heeft maar 1 nadeel: hij schakelt zichzelf soms uit (kennelijk denkt'ie dat er niet meer geladen wordt of zo).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#5 Bericht door PA2REH »

Lexie schreef: Lader erbij:
http://www.banggood.com/Wholesale-Unive ... 41600.html
Gezien de aanschafprijs durfde ik hiermee wel een gokje te wagen :)
Als je aan het laden bent niet klagen dat HF onbruikbaar is geworden.
Gokje wagen :mrgreen: :mrgreen:
73
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#6 Bericht door Peter ON5US »

PA3DAT schreef:Leuk dingetje, maar 20Ah?? Dat kan toch niet?? :shock:
En topicstarter heeft het over 15Ah. Hoeveel kilo's zeul je dan mee?
Vind het ook raar Aloys.
20.000 mA powerpacks komen wel voor, maar met een gewicht van 275 gr. en een prijs van minder dan 15 €? Bizar. Vertrouw dit toch niet zo erg.

Mss kan Lex ons nog wat info geven over gewicht en capaciteit. Kloppen die echt?

73
Peter ON5US

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#7 Bericht door Lexie »

Hoi,

maat & gewicht kloppen zoals op de site staan aangegeven. Over capaciteit en kwaliteit kan ik nog weinig vertellen, daarvoor heb ik hem nog te kort in gebruik. Wel kwam ik deze site tegen: http://batteryboost.nl/product/powerban ... h/#reviews
Dit is volgens mij exact dezelfde, alleen met een andere prijs. De reviews die erbij staan geven wat meer info.

Wat betreft de lader, ook deze heb ik nog niet gebruikt. Wel even getest op storingen: Antenne uit de HF-ontvanger en aangesloten op hetzelfde stopcontact. Daarna even vanaf 100Khz tot 30Mhz gekeken, die is nergens terug te vinden......

Groet,

Lex (PD0GFN)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#8 Bericht door PA3DAT »

Waarover ik me écht verbaas is dat iedereen klakkeloos overneemt dat zo'n packje 15.000mAh is.
Alsof we het hebben over een porto met een uitgangsvermogen van 50Watt.
En als ik dan zeg: "dat kán toch helemaal niet?" krijg ik als antwoord: "kan ik nog niets over
zeggen, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd".

Met 15000mAh zou je je smartphone minimaal 10 tot 30 keer moeten kunnen opladen, dat zou
genoeg moeten zijn voor wéken...
Op internet even zo'n accu'tje van 15000mAh opgezocht. Dat ziet er praktisch zó uit:

Afbeelding

Waar het mij om gaat is dit: er wordt iets aangeboden wat -volgens mij- technisch volkomen
onmogelijk is. Dat weten wij, we hebben toch allemaal een examen afgelegd? Het gaat hier
simpel over stroom. Maar we praten er allemaal gewoon in mee, alsof we technische onbenullen
zijn. :shock:

Of zie ik het helemaal verkeerd? Zó technisch ben ik nu ook weer niet, wie legt het ons uit?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#9 Bericht door Lexie »

Ter vergelijk een test met een soortgelijk batterypack. (andere prijsklasse)

http://androidforums.com/android-access ... -pics.html

(let op het verschil in gewicht)

Op Amazon heeft iemand deze aan een test onderworpen:

http://www.amazon.com/20000mAh-Aluminum ... ewpoints=1

Blijft inderdaad de vraag hoe dit met zo'n goedkoop product zit, vandaar dat ik schreef dat dit een gokje is. Het kan zomaar zijn dat deze maar 2000 mAh is. Maar misschien ook 12000 mAh :) of meer...

Groet,

Lex

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#10 Bericht door PA3DAT »

Weinig reacties. Ik maak natuurlijk wel een vergelijkingsfout: de accu op mijn foto is 12V, deze accu's
zijn 5 Volt... En 4 stuks AA penlights van 1,2 Volt kunnen ook bijna 5V produceren bij bijv. 2800mA.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#11 Bericht door Peter ON5US »

PA3DAT schreef: Waar het mij om gaat is dit: er wordt iets aangeboden wat -volgens mij- technisch volkomen
onmogelijk is. Dat weten wij, we hebben toch allemaal een examen afgelegd? Het gaat hier
simpel over stroom. Maar we praten er allemaal gewoon in mee, alsof we technische onbenullen
zijn. :shock:

Of zie ik het helemaal verkeerd? Zó technisch ben ik nu ook weer niet, wie legt het ons uit?
Ik volg je redenering volledig Aloys, vandaar dat ik er ook sceptisch tegenover sta.
Ik heb een 12V accu-tje van 7200 mAh en dat is al een flinke klomp.

Nu heb ik de laatste jaren wel dikwijls artikels gelezen waarin men het had over nieuwe technieken ivm batterijen en accu's. De details ontgaan me nu maar het zag er wel veelbelovend uit. Het ging oa om batterijen met een zeer hoge capaciteit in compacte vorm en over batterijen die in een fractie van de huidige reguliere laadtijd zijn opgeladen.
Nuja, dan denk ik weer dat zo'n nieuwe technologie wel wat gaat kosten, dus blijf ik sceptisch tegenover bovenvermelde batterij van 20 Ah. voor zo'n 12 €.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#12 Bericht door PA3BAS »

PA3DAT schreef:Leuk dingetje, maar 20Ah?? Dat kan toch niet?? :shock:
En topicstarter heeft het over 15Ah. Hoeveel kilo's zeul je dan mee?

Mijn powerpackje is ca. 1500mAh, daarmee kunnen we, bijv. een dagje in een grote stad, onze smartphones
bijladen. Na 2 smartphones is ie wel leeg.
Als je op die link klikt zie je dat de Chinezen een nulletje teveel hebben gezet. Ga maar eens naar de foto's van de accu. Achterop staat "5 volt 2A"


edit: Of bedoelen ze daarmee dat ie met 2A moet worden geladen......
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#13 Bericht door elsinga »

"5v 2A" zegt niks over de capaciteit, die zou in (m)Ah moeten zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#14 Bericht door PA3DJS »

@PA3DAT (en anderen)

Je kunt Li-Ion chemie v.w.b. gewicht en volume niet vergelijken met loodzuur chemie. Pak eens een cellphone battery en schaal het volume eens.

Mijn BL-5C battery (970 mAh, 3.7V) van ong 8 jaar oud heeft afmeting 53*34*5.6 mm^3. Dat is ongeveer 0.1mAh/mm^3 (met alle verpakking en aansluitingen meegerekend).

Zo'n los powerpack heeft afmetingen in orde van 18*70*150 mm^3 (volume = 189k mm^3), dan kom je op zo'n 19000 mAh.

We zijn nu zo'n 10 jaar verder ten opzichte van de introductie van de BL-5C battery. Ik denk daarom dat het technisch kan om 20000 mAh, 3.7V in zo'n power pack te krijgen. Of het er voor die prijs in zit, is natuurllijk een ander verhaal.

Wim, PA3DJS

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Tips voor aankoop powerpack (batterijpack) gezocht.

#15 Bericht door pe2cvf »

Goed en betrouwbaar zijn de spullen van https://www.powertraveller.com/en/shop/ ... -chargers/

Kijk maar eens naar de Power Gorilla serie, die zijn er in 20 Ah uitvoering, kleiner dan een A4tje en 1,5 cm dik. Komt naar 5v op een USB poort ook diverse andere spanningen uit voor bv een laptop.

Plaats reactie