voeding SPA-8230

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

voeding SPA-8230

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb hier de bekende voeding staan van het type SPA-8230 welke onder diverse (merk)namen leverbaar is.
Er mankeert gelukkig -nog- niets aan :)

Nu gaan al enige tijd geruchten rond dat men bij de produktie bezuinigd heeft op onderdelen om dit type voeding voor een scherpe prijs te kunnen verkopen. Er zouden enkele onderdelen weggelaten zijn en ook zouden er onderdelen gebruikt zijn van mindere kwaliteit.
Ik heb daar geen verstand van en heb mijn exemplaar dan ook niet open gemaakt.
Omdat deze voeding door best veel mensen in gebruik is, stel ik de vraag of dat inderdaad waar is wat er beweerd wordt.
Of is het toch echt een broodje aap verhaal om sommige mensen angst aan te praten? :roll:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: voeding SPA-8230

#2 Bericht door PA0RAB »

Charles,
Broodje Aap weet knie.
Er zijn wel zoals je opmerkt vele varianten.
Ook is er veel over deze voeding geouweneeld wat is waar en wat niet.
Stel je daarom voor om de site van Frits PAoFRI te bekijken .Als ik me goed herinner heeft ook hij iets vermeld en een schema bijgeleverd Ook handige tips en modificaties
73 de Ruud PA0RAB

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: voeding SPA-8230

#3 Bericht door PA0LMD »

Het komt inderdaad voor dat er componenten worden weg gelaten , voornamelijk in het ingangs netfilter en eventueel DC uitgangsfilter.
Of dit ook bij jouw SPA-8230 het geval is weet ik niet, daarvoor zul je hem open moeten maken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: voeding SPA-8230

#4 Bericht door PA2OLD »

Als die onderdelen zijn weggelaten, hoor je dat niet gelijk in de HF banden Leo?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: voeding SPA-8230

#5 Bericht door PA0LMD »

Ben,

Ja, waarschijnlijk wel maar dat hangt natuurlijk ook weer af van je lokale omstandigheden.
Meten is (z)weten

-Verwijderd account

Re: voeding SPA-8230

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA0LMD schreef:Het komt inderdaad voor dat er componenten worden weg gelaten , voornamelijk in het ingangs netfilter en eventueel DC uitgangsfilter.
Of dit ook bij jouw SPA-8230 het geval is weet ik niet, daarvoor zul je hem open moeten maken.
Dank voor het antwoord. Het is dus toch geen broodje aap verhaal.
Als ik 'm open ga maken, is dan makkelijk te zien of er inderdaad componenten weggelaten zijn? Of is er meer nodig hiervoor, zoals meetapparatuur?

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: voeding SPA-8230

#7 Bericht door PA0LMD »

Dat zou je zo moeten kunnen zien : wel printopdruk maar geen component op die plaats.
Maar als je geen last van storing uit de voeding hebt zou ik me er niet druk over maken.
Meten is (z)weten

-Verwijderd account

Re: voeding SPA-8230

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Duidelijk.
Nee, zorgen maak ik me er niet over :)

Wel wordt er beweerd dat het weglaten van componenten betekend dat je met deze voeding een mogelijke stoorbron in huis hebt gehaald. Maar ook dat de beveiliging tegen kortsluiting en/of overbelasting daardoor niet in orde zou zijn.
Voor mijn situatie is er nu geen enkele reden om het inwendige te bekijken. Mocht op enig moment er iets zijn met mijn exemplaar, dan ben ik op de hoogte dat er mogelijk enkele componenten zouden kunnen ontbreken.

Dankt jullie voor de reacties.

-Verwijderd account

Re: voeding SPA-8230

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Vandaag de deksel eraf genomen.
Gewoon omdat het kan :) en ook omdat de garantietermijn inmiddels voorbij is, dus op eigen risico :lol:

Het ziet er keurig opgebouwd uit, over de kwaliteit v.d. gebruikte componenten kan ik niet oordelen; de print is wel volledig bezet.
Of dat ook geldt voor andere exemplaren weet ik uiteraard niet, maar mij lijkt het aannemelijk van wel. Het is immers in serieproductie gemaakt.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: voeding SPA-8230

#10 Bericht door EMCees »

Wat je nog wel eens ziet is dat er apparatuur op de europeesche markt verschijnt die onterecht het CE logo voert. Dit is apparatuur waar essentiële storingsonderdrukkunde maatregelen zijn weg gelaten die voor de EU zijn bedoeld. Dus dat er een apparaat voorde Afrikaanse markt (niet zo streng qua emc) wordt verkocht als een CE knutsel. Vaak is het grijze import

-Verwijderd account

Re: voeding SPA-8230

#11 Bericht door -Verwijderd account »

PD2RKG heeft samen met PA3FTT z'n defect geraakte SPA 8230 voeding gerepeareerd.
Hij heeft daarover een verslag geschreven en die vind je hier.
Het schema van deze voeding is hier te vinden.

Plaats reactie