PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#1 Bericht door PD0MV »

Hallo allemaal

ik zit al een tijd je op het forum als PD0MV , maar ik wou het onderwerp autisme even laten laten vallen, omdat er radiozendamateurs kunnen zijn met autisme, waarvan ik er 1 ben met autisme pdd-nos= pervasive developmenthal dissorder - not otherwise specificied.

mensen met autisme kunnen wat kort af zijn, of moeite hebben met contact maken, overigens heb ik juist deze hobby gekozen om wat meer te gaan praten wat al best goed gaat.

maar voordeel met autisme is, als je de hobby 1 op 1 uitlegt en samen de stof doorneemt, blijft er nagenoeg veel hangen kwa leerstof, heb ik tot me verbazing ondervonden.
mijn leermeester was de PA5PR, die heeft mij geholpen om deze droge stof tot mij te krijgen en zo doende heb ik nagenoeg in 1 keer me examen gehaald, met wat aanpassingen, om me concentratie niet kwijt te kunnen raken. dat ik ergens in me eentje ben neergezet om dus niet afgeleid te worden.

ik hoop hiermee wat begrip te krijgen voor de mensen die niet weten wat autisme is of er nog nooit van gehoord hebben.
omdat wij soms wat kort af zijn, is omdat onze woorden schat niet erg groot is, bij de 1 wat groter als bij de andere , maar vaak al genoeg om een QSO te kunnen beginnen.

73 PD0MV

hiermee wil ik ook voor de mensen die nieuw komen op dit forum, die mogelijk ook autisme kunnen hebben, hoeft niet natuurlijk, maar om iedergeval te weten waarom een persoon als ik soms wat kort af kan zijn.
Ik ben ook maar een mens :wink:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#2 Bericht door fred101 »

Dat kortaf zijn en een beperktere woordenschat is niet perse een kenmerk hoor. Er zijn genoeg hoogopgeleide met PDDNOS met een uitgebreide woordenschat en gezellig in de omgang (soms tot op een bepaald nivo en omgevingsafdhankelijk). Maar een mens is een groot verzamelvat van eigenschappen en die zijn natuurlijk niet allemaal even goed ontwikkeld en ook bij iedereen anders. Dus ook bij PDDNOS niet. Je moet er ook altijd voor waken het niet als excuus te gaan gebruiken. Zo van, ik hoef niet vriendelijk te zijn want ik heb een autisme stoornis.
Maar dat kost wel meer inspanning. Ook is het spectrum in stoornissen erg breed. Van licht autistisch, tot dingen als Asperger en dan natuurlijk nog eventueel met de ADHD combinatie. Andersom wordt het ook door de omgeving "misbruikt" als een adhd'er een keer druk of boos is krijgt hij te horen dat zijn pillen zeker niet werken terwijl iedereen wel eens druk of boos is.

Daarnaast is er nog een verschil in intelligentie, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden (al dan niet aangeleerd) net als bij iedereen. Een persoon met een IQ van 130 zal op sommige vlakken makkelijker kunnen compenseren als iemand met een IQ van 80. Die kan misschien ondanks concentratieproblemen toch nog makkelijk leren, misschien niet zo makkelijk als een ander met het zelfde IQ maar nog altijd redelijk makkelijk. Maar als je er bv dyslexie bij zou hebben wordt leren een stuk moeilijker, of je nu wel of niet intelligent bent.

Computers en electronica zijn onder autisten veel voorkomende hobby's, dus wees gerust, je bent vast niet de enige.

Vat dit niet persoonlijk op hoor, ik schrijf dus niet dat ik denk dat jij dom bent of het aan je karakter ligt. Maar omdat je wilde laten weten wat PDDNOS is denk ik dat wat meer info op zijn plaats was. Anders wordt het erg stereotype en dat drukt dan een mogelijk onterecht stempel op anderen. Ook PDDNOSers zijn gewone mensen alleen is er op sommige punten gedrag wat niet helemaal in deze maatschappij "past" Als je in de oertijd zou leven dan was een autist misschien "hij die met geesten spreekt " en werd aanbeden. Of juist de persoon die in zijn eentje de lange tochten maakte over de gletchers. De ADHDer was waarschijnlijk een ideale jager/verkenner, snel, nieuwsgierig en gedreven en kon alles om zich heen zien/horen. Maar met de vele prikkels van tegenwoordig en het hele sociale gebeuren is dat een stuk moeilijker. Voor de een een enorme handicap, voor sommige misschien juist een reden van succes (Einstein)

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PF3CH schreef:Er zijn zeker weten wel meer radio-amateurs die een handicap hebben, alleen hoor je daar weinig over.
Ik meen te weten dat de VERON zelfs een aparte werkgroep heeft voor de gehandicapte radio-amateur. Wat die doen is mij onbekend, ik ben geen VERON-lid :lol:

Als je gewoon plezier hebt met de hobby dan is het toch prima?
Binnen de VERON bestaat er de CGR (Commissie gehandicapte radioamateurs). Deze commissie begeleidt mensen met een beperking bij o.a. de studie. Ook kan er vanuit deze commissie hulp worden geboden bij het eventueel aanpassen van apparatuur.

Kijk maar eens op: http://www.pi4cgr.nl
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#5 Bericht door coolepascal »

Vreemd ik had een post gestuurd over dit interesante onderwerp maar die is helaas de mist in gegaan.
Nu ja Mark, gewoon doen wat je zelf het beste vind. je kan niet iedereen te vriend houden.
Have fun !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#6 Bericht door pe1rea »

PD0MV schreef:Hallo allemaal

ik zit al een tijd je op het forum als PD0MV , maar ik wou het onderwerp autisme even laten laten vallen, omdat er radiozendamateurs kunnen zijn met autisme, waarvan ik er 1 ben met autisme pdd-nos= pervasive developmenthal dissorder - not otherwise specificied.

mensen met autisme kunnen wat kort af zijn, of moeite hebben met contact maken, overigens heb ik juist deze hobby gekozen om wat meer te gaan praten wat al best goed gaat.

maar voordeel met autisme is, als je de hobby 1 op 1 uitlegt en samen de stof doorneemt, blijft er nagenoeg veel hangen kwa leerstof, heb ik tot me verbazing ondervonden.
mijn leermeester was de PA5PR, die heeft mij geholpen om deze droge stof tot mij te krijgen en zo doende heb ik nagenoeg in 1 keer me examen gehaald, met wat aanpassingen, om me concentratie niet kwijt te kunnen raken. dat ik ergens in me eentje ben neergezet om dus niet afgeleid te worden.

ik hoop hiermee wat begrip te krijgen voor de mensen die niet weten wat autisme is of er nog nooit van gehoord hebben.
omdat wij soms wat kort af zijn, is omdat onze woorden schat niet erg groot is, bij de 1 wat groter als bij de andere , maar vaak al genoeg om een QSO te kunnen beginnen.

73 PD0MV

hiermee wil ik ook voor de mensen die nieuw komen op dit forum, die mogelijk ook autisme kunnen hebben, hoeft niet natuurlijk, maar om iedergeval te weten waarom een persoon als ik soms wat kort af kan zijn.
Ik heb een zoon met PDD-NOS.
Ik weet dus aardig wat het inhoud.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Theo

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#7 Bericht door Theo »

Ik heb het tot mijn vak gemaakt, het begeleiden van mensen met ASS.
( A typische spectrum stoornissen )

Gewoon doen.
Ook al zal, juist dat, al moeilijk genoeg zijn.

En onze hobby heeft veel mogelijkheden om contact te maken en te onderhouden, zonder dat je elkaar lijfelijk tegen komt.
Emoties kom je bijna niet tegen in een contest :D
Deze verlopen altijd wel volgens een vast patroon.

Veel plezier in het ontdekken en spelen, met ontvangers en zenders.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#8 Bericht door coolepascal »

Hey Theo,
Jammer dat dit forum bepaald niet de plek is om over dit onderwerp wat meer uit de doeken te doen.
Ik had best graag iets meer willen weten wat je precies doet.
Ik kom n.l. best vaak in aanraking met mensen met dergelijke ingewikkelde problemen.
Best interesant ook al heeft het weinig met een soldeerbout te maken :mrgreen:
iig tof dat iemand (in dit geval Mark) zo'n ingewikkeld onderwerp durft aan te kaarten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#9 Bericht door PD0MV »

Jongens, ik gebruik het niet als excuus, ook zeggen we vaak dingen die we anders bedoelen, maar ik snap volkomen het gene dat het zo kan overkomen, maar het is beslist niet als excuus gebruikt, ik wou gewoon laten weten dat ik dus een vorm van autisme heb en ik ben er ook van bewust dat er nog wel veel meer radiozendamateurs zijn met een andere of glijke handicap, of beperking zo noem ik het dan.

Ik ben er misschien iets te open in, dat ik het gewoon durf te zeggen dat ik een beperking heb, om te laten weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Maar 1 ding is belangerijk in ben dol enthousiast en ik ben Dol blij met de hobby en licentie natuurlijk. !!!

En ik vind het heel aardig van jullie dat sommige van jullie er bekend mee zijn. en bedankt voor het begrip nogmaals


Wie weet spreken we elkaar nog is ON THE AIR !!!!

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#10 Bericht door PE1LGW »

PD0MV schreef:Jongens, ik gebruik het niet als excuus, ook zeggen we vaak dingen die we anders bedoelen, maar ik snap volkomen het gene dat het zo kan overkomen, maar het is beslist niet als excuus gebruikt, ik wou gewoon laten weten dat ik dus een vorm van autisme heb en ik ben er ook van bewust dat er nog wel veel meer radiozendamateurs zijn met een andere of glijke handicap, of beperking zo noem ik het dan.

Ik ben er misschien iets te open in, dat ik het gewoon durf te zeggen dat ik een beperking heb, om te laten weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Maar 1 ding is belangerijk in ben dol enthousiast en ik ben Dol blij met de hobby en licentie natuurlijk. !!!

En ik vind het heel aardig van jullie dat sommige van jullie er bekend mee zijn. en bedankt voor het begrip nogmaals


Wie weet spreken we elkaar nog is ON THE AIR !!!!

73 PD0MV
Beste PD0MV

Ik vind je een toppertje, en erg goed dat je voor deze mooie hobby gekozen hebt.
Wat Misschien, een niet zo voor de hand liggende hobby gekozen is.
Voor bijna iedereen, met of zonder beperking is deze hobby te doen indien er de wil is.
En als je daar hulp bij gehad heb, van een leermeester PA5PR is hellemaal top.
PA5PR moet dan ook een toppertje zijn.

Welkom op de band, en hoop je een keer te kunnen werken.

PS

Sorry voor het ongemak.welk ongemak ?

Mijn begrip heb je al, en als ik je een kan werken en het gaat misschien wat minder snel.
Dan wacht ik gewoon even, het is hobby geen werk, wat op tijd af moet zijn.
Mijn eerste verbinding 5 maart 1980 dacht iedereen dat een stotter probleem had, maar dat was alleen bij de eerste 20 verbindingen het begin, zweet liep van mijn rug af.
en waarom, weet het nu nog niet. 8)
En dan nog te bedenken dat het met mijn eigen vader was, silent key PA0PWZ.
En bij de meeste zend amateurs zal het de eerste keer niet veel anders zijn afgegaan.

73 pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#11 Bericht door PA2LAD »

PE1LGWE schreef:Mijn eerste verbinding 5 maart 1980 dacht iedereen dat een stotter probleem had, maar dat was alleen bij de eerste 20 verbindingen het begin, zweet liep van mijn rug af en waarom, weet het nu nog niet. 8)
En dan nog te bedenken dat het met mijn eigen vader was, silent key PA0PWZ.
En bij de meeste zend amateurs zal het de eerste keer niet veel anders zijn afgegaan.

73 pe1lgw
Helemaal herkenbaar. Ik ben al vanaf 1976 actief en nog als ik een microfoon in m'n handen geduwd krijg om ook eens wat te zeggen, voel ik me niet op m'n gemak. Ik ben puur technisch met de hobby bezig en geen spreker.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#12 Bericht door PD0MV »

Precies De club veron afd gouda is ook hartstikke gelukkig dat er een jonger iemand is en ze willen allemaal de kennis over brengen dus dat is geen probleem.

deze hobby is zeker niet de meest voor de hand liggende hobby, maar toen ik klein was als baby zat ik altijd al aan de radio te klooien, dus ik had er iets mee.

Dus zo doende ben ik uiteindelijk Het radiozendamateurisme gaan doen en ik ben en sta er nog steeds versteld van, want toen ik examen ging doen was het in feiten een generale repetitie ik had de druk niet van ik moet het halen, maar laat het zo zijn dat ik hem in 1 keer gehaald heb met een kleine aanpassing, door ergens alleen te zitten, op de normale manier van examen doen ik had van de 40 vragen had ik er 10 fout en ik mocht er 11 hebben dus dat was zeker knap van me zelf. :P

en die PA5PR dat is ook een Aardige Meneer, en hij zelf wou het toen is proberen, om te kijken of het lukte en het lukte toen ook dus stond hij er ook versteld van.
En ik ben nog dankbaar dat hij het heeft willen doen echt proficiat

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#13 Bericht door PD0MV »

AUtisme: Beperk je beperking, versterk je TALENT

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#14 Bericht door wbeekman »

Welkom op dit forum. (en in de wereld van het radio-amateurisme)

Bedenk dat iedereen zo zijn/haar unieke talenten heeft en dat maakt deze hobby zo leuk.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: PD0MV met Autisme : sorry voor het ongemak

#15 Bericht door fred101 »

volgens mijn psychiater is electronica samen met computers de favourite hobby van veel autisten.
je moet inderdaad gebruik maken van je sterke kanten en niet de zwakke kant laten winnen. Voor sommige klinkt het mischien raar als iemand het zo openlijk zegt maar dat is juist goed. Het is geen enge ziekte en veel grote mannen hadden een autistische storing. Men zgt bv Einstein. Ik zeg wel eens: ik heb adhd, dat is sneller dan adsl. Het feit dat ik lichamelijk invalide aan het worden ben vond ik veel moeilijke te accepteren dan de diagnose adhd/asperger, dat was meer een herkenning/verklaring.
Mijn zoontje heeft pdd/nos dus mijn vrouw heeft twee kinderen waar ze op moet letten, zoals ze zelf zegt

fred, pa4tim (ervaringsdeskundige ;-) )
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie