Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lucidan
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2009, 23:43

Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#1 Bericht door Lucidan »

Hallo iedereen,

Ik ben een complete nieuweling op het gebied van ham (heb nul komma nul aan apparatuur en ken ook niemand die dat wel heeft). Er zijn vele redenen voor mij om hiermee aan de slag te gaan, maar de voornaamste is toch wel packet radio.

Ik weet dat ik het volgende nodig heb voor packet radio:
-PC/laptop (software schijnt overwegend voor DOS te zijn - geen probleem voor mij)
-Een zender en ontvanger (of tranceiver/walkie) (groot vraagteken voor mij)
-een TNC (ik weet alleen dat het staat voor 'Terminal Node Controller" en dat je deze via parallel of serieel op je PC aansluit, en op je tranceiver).

Zijn er nog (packet radio wordt vaak 'dood' genoemd op internet) mensen die me hiermee op weg kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#2 Bericht door Ton_O_E »

Met de betere geluidskaarten van tegenwoordig, heb je niet meer perse een modem nodig.
een ontvanger is in elk geval een must
op de 2m zit nog wel veel APRS, dit zijn mensen/voetuigen en dergelijke die via het packet-protocol
hun coördinaten uitzenden, dit is wel leuk om eens mee te beginnen, heb je dus alleen een
ontvanger voor nodig, en een computer.
Op de landkaart, kun je dan zien waar ze zich bevinden.

Een tnc is als ik het goed heb, een intelligent modem, je kunt ook een goedkoper 'gewoon' packet-modem gebruiken

En het is inderdaad wel redelijk stil, op de gewone packet frequentie hier. (ik dacht 144.900) en 144.800 voor aprs (als ik het goed heb)
Voorheen PA3TON

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#3 Bericht door pa1bjs »

Ik zou als ik jou was packet laten vallen en eens naar de verschillende digimodes gaan kijken op bijvoorbeeld de korte golf banden.
Hier is een stuk meer leven!
Zoek eens naar BPSK,FSK, SSTV enz.
(dit wordt vaak tussen de 3 en 30mhz gedaan)
Je kunt ook gewoon eens rondluisteren op www.websdr.com
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#4 Bericht door andre »

citaat van pa3ton: En het is inderdaad wel redelijk stil, op de gewone packet frequentie hier. (ik dacht 144.900) en 144.800 voor aprs (als ik het goed heb)

Ikzelf heb eind jaren 90 al mijn packet hardware de deur uitgedaan omdat het al ten einde liep. Heden ten dage is het uitgestorven. (overtreffende trap van "redelijk stil" :) )
Ik ben wel benieuwd wat je beweegt om te investeren in deze mode.

Overigens is er naast de oude DOS programmatuur ok wel wat windows based software te vinden. Het simpelste wat in de jaren 90 voorhanden was, was GP(Grafisch Packet) en SP (Eskay Packet).

Als ik ga graven zal ik die programma's nog wel ergens op floppy disk hebben..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#5 Bericht door Ton_O_E »

Staan nog gewoon op internet gratis te downloaden
http://members.fortunecity.com/xe1bef/p ... ftware.htm
hier staan er een stuk of tig
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Complete nieuweling die met Packet Radio aan de gang wil!

#6 Bericht door PE4BAS »

Het enige wat ik kan bedenken dat interessant is met packet radio is experimenteren met aprs. Of om via de ISS proberen te werken. Ook ik ben eind jaren 90 vrij aktief geweest met packetradio. Maar ik denk dat (snel en goedkoop) internet de taken heeft overgenomen van wat packet ooit aan (nieuwe) mogelijkheden bood. Ik vraag me overigens af of er ook een TNC bestaat via USB, want veel computers hebben tegenwoordig niet eens meer een COM poort. De meest voor de hand liggende mogelijkheid om packet te bedrijven lijkt me inderdaad met de geluidskaart en bijv. AGW. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://www.sv2agw.com/ham/default.htm

Experimenteerse,

Plaats reactie