Even voorstellen.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
grover
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2009, 16:37

Even voorstellen.

#1 Bericht door grover »

Hallo,
Mijn naam is Henri, mijn call is PDØHD, ben nog niet echt actief bezig met het amateurgebeuren, ik luister af en toe wel eens naar wat repeaters op 2m omdat ik daar op dit moment de apparatuur voorhanden voor heb, ik ben van plan om wat aan te schaffen op het HF gebied, dat lijkt me een stuk interessanter dan wat er op 2m gebeurt, dus mocht er iemand een leuke HF-set in de verkoop hebben laat het me dan maar weten.
73, Henri.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#2 Bericht door KI6APR »

Henri,

Begrijp ik het goed uit jouw korte intoductie dat je nog geen ervaring hebt met HF? Het is wel heel wat anders dan 2 meter, hoewel ik op 2 meter ook DX gewerkt heb. Dat was wel in de 70er jaren toen ik nog een antennemast met 16 element Yagi had voor 2 meter en de juiste (extreme) condities voor propagaties zich voordeden.

Er is al veel geschreven over transceivers en antennes op dit forum. Hoewel het uiteindelijk ook gaat om hoeveel je wilt besteden en wat de mogelijkheden zijn voor het plaatsen of ophangen van antennes waar je woont.

In ieder geval heb ik zelf niet zo'n beste antenne voor HF maar ik hoorde vanmorgen wel Nederlanders op 14,173 MHz en ik woon in Californie in de buurt van Sacramento. Dat is bijna een afstand van 9000 km. Helaas ik mag op die frequentie nog niet zenden volgens de FCC regels.

Veel vragen stellen op dit forum kan heel veel helpen want er zijn veel amateurs die al 30, 40 of meer jaren ervaring hebben op dit gebied.

Welkom op dit forum en de radio hobby.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Hallo Henri,

Allereerst welkom op het forum!

Laat je niet gek maken door de vele adviezen die je ongetwijfeld zult krijgen :-)

Om mee te beginnen zou ik niet iets heel ingewikkelds kopen. Als het echt iets
voor je is kun je altijd later nog upgraden, en dat maakt de hobby ook leuk, want
dan is er weer iets nieuws te ontdekken.

Voor tussen de 300 en 400 euro moet je volgens mij op de tweedehands markt
al een heel eind komen. Waar je verder over na zult moeten denken is een
antennetuner. Die is eigenlijk onmisbaar. Vermoedelijk zul je niet direct voor
alle banden goed aangepaste antennes hebben.

Er bestaan automatische en handmatige tuners. De automatische zijn daarbij
erg handig. Automatische tuners zijn wel wat duurder, hoewel dat verschil
niet heel groot hoeft te zijn. Verder is het 'bereik' van de meeste automatische
tuners kleiner dan van de meeste handmatige. Dat wil zeggen dat je met een
handmatige tuner desnoods je beddespiraal als antenne kunt gebruiken (niet
dat dat dan ook meteen een heel goede antenne is hoor. Wel een keurige SWR
op die manier, maar dat hebben de meeste dummy loads ook :lol: )

John

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#4 Bericht door PD7F »

hoi & welkom!
Ik ben ook redelijk nieuw hier en in de HAM wereld (twee maanden). Ik herken me in het tegenvallen van de 2m/70cm - het is daar toch meer een babbelbox, tenmisnte op de repeaters en aangezien ik nog geen antenne tuner heb ben ik daar wel even op aangewezen totdat ik leuke antennes kan gaan bouwen.
Er staat overigens bij het handel topic een leuke kenwood TS 430 lijn te koop al is de originele vraagprijs mi wat hoog, ik zelf ga eerst voor een 817 en een pixie en ben mede daarom CW aan het leren (morgen komt de eerste sleutel -WWII versie om waarschijnlijk te modden- binnen |een vibroflex heb ik ook besteld omdat ik 'm zo mooi vind en bang ben voor RSI).

/edit: op 2M/7cm zijn AO-51 en ISS wel leuk om te volgen, ik heb ze nog niet gewerkt, nog niet! En als je in de buurt zit kunnen we ook eens direct een phone verbinding opzetten (Muiden hier).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

E_187
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2009, 01:47
Locatie: Leeuwarden

wie ik ben

#5 Bericht door E_187 »

Hallo allemaal.


ik ben Ed.


en heb nog geen ervaring in het Hf gebeuren.
maar luister heel veel met een ICOM R70
mijn intresse in deze wereld is gekomen door mijn vader.
die is zelf ook zendamateur geweest toen ik klein was zat ik altijd mee te luisteren met mijn vader.en vond het toen all heel spannend.
ik ben nu nog een luister amateur als ik dat zoo mag noemen.
en met de tijd wil ik mij meer hier in gaan verdiepen.


Groeten Ed

Plaats reactie