Voorstelling PE1NQO

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1NQO
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:26
Locatie: Haarlem

Voorstelling PE1NQO

#1 Bericht door PE1NQO »

Hallo All,

Ook maar eventjes een account aangemaakt hier. Ik lees het forum al een tijdje, maar nu dus ook actief.....hi.
Ik ben al weer wat jaartjes actief als zend-amateur, niet zoveel in de lucht maar wel met veel hobby projectjes.
Ik heb een TS-820S voor HF en een TS-700G voor 2. Verder heel veel PMR spul voor fm op 2 en 70 (motorola etc.)
Ik ben een beetje aan het opruimen ivm aanstaande verhuizing, dus hou de aanbod pagina op de site in de gaten..... :wink: Veel Motorola GM1200 spul, GP1200's, GP900 etc.....!!

73's
PE1NQO

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik had je bij je aanmelding al gemaild, maar nogmaals van harte welkom op
het forum!

Ik val voor mijn doen wel erg met de deur in huis, maar mocht er bij dat
Motorola-spul iets zitten dat geschikt is voor 10 of 6 meter, dan heb ik
mogelijk wel belangstelling :D Ik ben voor de tweede repeater
van PI6TEN nog op zoek naar zowel een zender als een ontvanger van
professionele makelijk (één repeater staat in de lucht, de tweede is reserve).
Die voor 6m is voor mijzelf :wink:

PE1NQO
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:26
Locatie: Haarlem

#3 Bericht door PE1NQO »

De deur was open hoor dus dat geeft niet........ :wink:
Leuk project trouwens....!!! Helaas is de apparatuur die ik heb alleen geschikt voor 2 meter en 70cm. Ik weet dat Motorola ook apparatuur heeft in de lagere banden, maar dan moet je meestal wel de oceaan oversteken.
Inmiddels ik wel veel ervaring opgedaan met het omflashen van de apparatuur naar conventionele kanalen (GM1280, GM1200, MR11, MC Micro.....). Noodgedwongen wat minder actief geweest op HF, m'n appartementje zonder balkon oid maakte het plaatsen van antennes wat lastig. Vandaar de komende verhuizing naar een woning met platdak en tuin.......... :D

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#4 Bericht door PA3FS »

Wlekom hier op 't forum.
73 Frank

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik weet dat die apparaten idd met een kaarsje zijn te zoeken. Vaak ook
zijn ze niet eenvoudigweg om te flashen, maar moet er nog wel wat meer
gebeuren. De meeste apparaten zijn voor 36 - 48 MHz of iets dergelijks,
maar zowel Yaesu/Vertex als Motorola hebben ook apparaten gemaakt die
vanaf 29,700 MHz werken (slechts 10 kHz boven 'onze' repeaterfrequentie).
Het dichtsbijzijnde land waar bij een overheidsdienst apparatuur van 36 - 48
wordt gebruikt is Turkije. Maar dat is op vrij beperkte schaal bij politiediensten
op het platteland. Waarschijnlijk is dat omdat die frequenties het zonder al teveel
repeaters in bergachtige en boomrijke streken veel beter doen dan 150 MHz
en up. Wij merken dat hier zelf al doordat bijv. 50 MHz het in plaatsen op de Utrechtse
Heuvelrug zoals in de buurt van Driebergen het veel beter doet voor mobiel verkeer
dan 2 m en 70 cm. 50 MHz in de auto gaat sowieso fantastisch.

PE1NQO
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:26
Locatie: Haarlem

#6 Bericht door PE1NQO »

Dank je wel Frank...!!

Ik hou m'n ogen open, John. Ik zal je 'n tip sturen als ik iets leuks in die banden voorbij zie komen.
Is sowieso een leuk bandje 6m. Heb er vroeger wel mee gexperimenteerd met een convertor naar 2 meter en een oude REM antenne....... :D

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#7 Bericht door KI6APR »

Welkom op het forum. Ik las dat je nog een TS-700G had. Ik heb een TS-700 en er is iets mis met de VFO. Misschien probeer ik het nog een keer te repareren. (Ik heb nu een FT857D en een TS2000 dus is er niet veel haast).

Het is interessant om te lezen over repeaters. Ik vraag mij af hoeveel repeaters er in Nederland geplaatst kunnen worden en waarvoor ze gebruikt worden, behalve dan de voor de hand liggende reden om het zendbereik te vergroten. Is het vaak een kwestie van de uitdaging om zoiets te bouwen?
Als het een repeater is voor eigen gebruik, waar plaatst men de repeater dan over het algemeen en hoe worden de frequenties gecoordineerd?

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PE1NQO
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:26
Locatie: Haarlem

#8 Bericht door PE1NQO »

Jan, dank je wel...!!

Ik vind het nog steeds heerlijke sets, zowel de TS700G als de TS820. Ik heb de TS700G meteen na het behalen van m'n C-machtiging 2de hands gekocht en is eigenlijk een probleemloze set.

Ik denk dat het bouwen van een repeater de meeste voldoening geeft, tenminste dat zou voor mij gelden. Ik vind het altijd wel een kick geven als je iets zelf in / aan elkaar hebt geknutseld en het werkt dan ook nog..... :D
De frequenties, afhankelijk van het opstelpunt, worden geregeld door AT (Agentschap Telecom) deze overheids instelling gaat over de gehele frequentie uitgifte, vermogens die gebruik mogen worden, commercieel en voor amateurs. Zij zijn hier ook verantwoordelijk voor uitgifte van roepletters en tijdelijke machtigingen etc....!

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#9 Bericht door KI6APR »

Dus dat wordt door AT geregeld. Hier in de VS zit het iets anders in elkaar en omdat ik hier al meer dan 12 jaar woon en pas in 2005 weer de radio hobby heb opgepakt, vroeg ik mij af hoe dat tegenwoordig in Nederland geregeld werd want er zo veel veranderd sinds de tachtiger jaren.

Het zelf bouwen kan inderdaad veel voldoening geven. Hoewel ik zelf tegenwoordig geen tijd heb en gewoon met Kenwood en Yaesu apparatuur werk, vroeger heb ik wel aan zelfbouw gedaan (lineaire transverter 2/70 en 23 cm bijvoorbeeld).

Mijn eerste transceiver was een Heathkit HW-202 (de Wireless Set 62 niet meegerekend) en mijn tweede transceiver was de TS-700, aangeschaft in 1976. Veel plezier gehad met SSB DX verbindingen in de zomer van 1976.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie