even voorstellen .. pa0sjm

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

even voorstellen .. pa0sjm

#1 Bericht door pa0sjm »

Inmiddels al weer 68 aardse jaren volbracht en daarom nu beroepsamateur . 30 jaar in het techn. onderwijs vertoefd en daarvóór in de radarindustrie gewerkt . Mijn naam is Stef en ik woon in Edam . Radio hobby begon als jongetje natuurlijk met de kristalontv. en in die tijd vergaapten we ons aan de fraaie schema's van Maxwell ! Eenlampertjes gemaakt en wie kent niet de Pan van dr. Blan , de MK ontwerpen van de Muiderkring , toen wel te hoog gegrepen en te duur voor mij . Wel veel ex leger spul gehad , diverse dump ontvangers want daar was zat van . Inmiddels actief sinds 1973 en dat begon op 2 meter met oude mobilofoons die je dan middels een extern VFO op 2 mtr. kon gebruiken . Als ontvanger had ik toen iets van Semco . Immers zo'n mobilofoon als transceiver maken was te moeilijk , hi . Omstreeks 1979 heb ik de zelfbouw CHN 8020 gemaakt , een set voor 3 banden en die heb ik nog steeds . Nu ook een Yaesu FT 757GX nadat ik lang plezier had van een FT 101E . Ook staat hier een werkende AN/GRC 9 , waarmee ik vaak in de lucht ben . Op twee meter gebruik ik een TS 700 , de set die het na wat reparaties altijd doet ! Daarnaast gebruik ik ook een Condor 16 . Repareren doe ik eigenlijk liever dan het maken van DX en zo . Nu heb ik dan ook weer een Uniden 2020 opgeknapt , die werkt ook weer uitstekend . Antenne is een draaddipool van 26 mtr. en daarbij gebruik ik een homemade ant.tuner ( Mc Coy ) .
Dit lijkt me een interssant forum en ik heb al op positieve manier ermee kennis gemaakt .
Iedereen veel plezier in de hobby !

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo Stef!
Welkom op het forum!

Ik heb ook ooit een uniden 2020 gehad die opgeknapt moest worden, alleen nooit de tijd voor gevonden om het te doen, dus verkocht op een verenigings avond
(er was flink in gerommeld en aan de achterzijde waren tulipstekkers gemaakt in plaatjs van mini-jacks, en er zat sluiting in de trafo)

Groet
bas/pa1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Welkom Stef!

Begon pas na wat hoogfrequent omzwervingen in mei 1977 met deze hobby.
Fabrieksdoosjes, eigenbouw 70/23 transverters en porto (fm) op 2.

Nu FT 847 Collins filters, FT 100 met extra AM Collins filter.
SB 1000 Heathkit voor de nostalgie van het buizen tijdperk waarin ik begon.

Bosje antennes op het dak, 70/2/6 en verlengde FD-4 voor 160 - 10

Afgekeurd, dus noodgedwongen ook beroeps amateur.

73,
Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

Welkom Stef,

Leuk dat je dit forum hebt gevonden. De pan van Dr.Blan ken ik niet, maar misschien kan je daar iets meer over zeggen.

Tja de Muiderkring, wie kent dit "instituut" nou niet he...
Hoop dat je in de forum iets van jouw gading terug kan vinden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Leuk je op dit forum te ontmoeten, Stef. In het verleden hadden we regelmatig contact op 80M. Maar dat was dan wel onder mijn oude call PA0ADC. Vanuit VK heb ik je maar een keer gewerkt en dat was in 2003 toen er nog zonnevlekken bestonden....

Dr Blan... Maandelijkse rubriek in Radio Bulletin en ook een paar boekjes met simpele ontwerpen uitgegeven door de Muiderkring. Een beetje de benadering zoals "Radio voor Dummies" zoals ze dat tegenwoordig noemen. De Pan van Dr. Blan was een ontwerp van een radio die in een aluminium melkkoker o.i.d. als behuizing was ondergebracht.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#6 Bericht door pa0sjm »

wbeekman schreef:Welkom Stef,

Leuk dat je dit forum hebt gevonden. De pan van Dr.Blan ken ik niet, maar misschien kan je daar iets meer over zeggen.

Tja de Muiderkring, wie kent dit "instituut" nou niet he...
Hoop dat je in de forum iets van jouw gading terug kan vinden.
Wim, leuk je reactie . De Pan van dr Blan was indertijd een rubriek in Radio Bulletin en later werd dit in een boekje uitgegeven . Als knaap van 15 was dat natuurlijk allemaal super interessant . Het leek toen allemaal zo eenvoudig en misschien was dat ook wel zo , alleen ..... je had bijna niks toen en zeker geen geld ! :(
Groeten.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#7 Bericht door pa0sjm »

pa1bjs schreef:Hallo Stef!
Welkom op het forum!

Ik heb ook ooit een uniden 2020 gehad die opgeknapt moest worden, alleen nooit de tijd voor gevonden om het te doen, dus verkocht op een verenigings avond
(er was flink in gerommeld en aan de achterzijde waren tulipstekkers gemaakt in plaatjs van mini-jacks, en er zat sluiting in de trafo)

bas/pa1bjs
bedankt voor reaktie , Bas . Ja als de trafo sluiting heeft wordt het wel erg lastig . Maar evengoed is het een mooie set .73 !

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#8 Bericht door pa0sjm »

vk2gwk schreef:Leuk je op dit forum te ontmoeten, Stef. In het verleden hadden we regelmatig contact op 80M. Maar dat was dan wel onder mijn oude call PA0ADC. Vanuit VK heb ik je maar een keer gewerkt en dat was in 2003 toen er nog zonnevlekken bestonden....

Dr Blan... Maandelijkse rubriek in Radio Bulletin en ook een paar boekjes met simpele ontwerpen uitgegeven door de Muiderkring. Een beetje de benadering zoals "Radio voor Dummies" zoals ze dat tegenwoordig noemen. De Pan van Dr. Blan was een ontwerp van een radio die in een aluminium melkkoker o.i.d. als behuizing was ondergebracht.
beste Henk ... ik heb via je site een mailtje stuurd .73 !

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#9 Bericht door pa0sjm »

[quote="PA5COR"]Welkom Stef!

Begon pas na wat hoogfrequent omzwervingen in mei 1977 met deze hobby.
Fabrieksdoosjes, eigenbouw 70/23 transverters en porto (fm) op 2.

Nu FT 847 Collins filters, FT 100 met extra AM Collins filter.
SB 1000 Heathkit voor de nostalgie van het buizen tijdperk waarin ik begon.

Bosje antennes op het dak, 70/2/6 en verlengde FD-4 voor 160 - 10

Afgekeurd, dus noodgedwongen ook beroeps amateur.

73,
Cor[/quote
toch wel leuk deze reacties . Die FT 100 ken ik niet , buizen in de PA ?
Nostalgie ..... denk ik weer aan de zelfbouw 2 mtr convertor met , als ik het goed heb 6J6 buisjes . Wat je antennepark betreft zit je er wel goed
bij . Dus je verveelt je niet ! 73 .

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

De FT100 is de mobiele 160 - 70 cm versie, alles in een doos voor de vakantie en thuis voor repeaterwerk, de FT 847 is meestal op de HF of 6 meter geparkeerd.

De 2020 van Uniden ook een hele tijd gehad, mooie audio en voor zijn tijd een beste transciever.

Niet erg actief meer aan het luisteren en nu en dan weer een bouwproject.

Zou eens wat meer qso's moeten maken, maar daar blijft het meestal bij ;)
Drukte met het 2/70/23 relais in Heerenveen etc, Jota/Joti, verenigingen etc.

73,
Cor

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#11 Bericht door pa0sjm »

pa1bjs schreef:Hallo Stef!
Welkom op het forum!

Ik heb ook ooit een uniden 2020 gehad die opgeknapt moest worden, alleen nooit de tijd voor gevonden om het te doen, dus verkocht op een verenigings avond
(er was flink in gerommeld en aan de achterzijde waren tulipstekkers gemaakt in plaatjs van mini-jacks, en er zat sluiting in de trafo)

Groet
bas/pa1bjs
jammer dan die trafo .... maar heb jij wel eens het z.g. extensionboard gezien ? Een verlengprint waarmee je de insteekmodules boven de andere kunt laten uitsteken zodat je afregelingen kunt doen .Ik heb zelf zoiets gemaakt voor mijn CHN 8020 .
Nog wat .... ik heb een plaatje toegevoegd ( avatar ) aan mijn inmeldnaam , komt dat er nu ook uit ?
Fijn weekend ... pa0sjm.,

PA0JAC
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:40
Locatie: Almere

Re: even voorstellen .. pa0sjm

#12 Bericht door PA0JAC »

[quote="pa0sjm"]Inmiddels al weer 68 aardse jaren volbracht en daarom nu beroepsamateur .
Sjef,

Zegt Utrecht/Transistorium2 jou iets?

73 de PA0JAC (Jacques)
73 de PA0JAC (Jacgues)

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#13 Bericht door pa0sjm »

Beste Wim , inmiddels kreeg ik ook een tip over de pan van dr Blan . Kijk maar eens op de site www.cq3meter.nl/publicaties/nostalgie.html
Daar vind je ergens onderin de dr Blan boekjes . Als je erop klikt kun je erin kijken en de inhoud zien . Erg leuk .
Groeten en suc6

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: even voorstellen .. pa0sjm

#14 Bericht door pa0sjm »

Beste Jacques ,,, sorry dat ik nogal laat reageer . Maar helaas zegt me dat helemaal niets . Ik heb alleen in dienst gezeten in Utrecht , bij de Verbindingsdienst in de Hojelkazerne .
73 .
Stef .

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

#15 Bericht door ton.blokker »

Zo dicht bij(De Rijp), maar ik kan jou als mede amateur niet herinneren.

Ik heb ook in "Hotel" Hojel gelegen en daar de radiohobbyclub bezocht.
Boven op zolder een amateur zendstation, maar in die tijd (1964) nog geen zendamateur.
Verder in elke kamer een ouderwetse kachel.
Jaren later toen ik toevallig in Utrecht was, nog gezien dat de hojel gesloopt werd.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Plaats reactie