nieuwe luisteraar

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

nieuwe luisteraar

#1 Bericht door robertbroekman »

mijn naam is rob broekman en wil gaan luisteren naar alles wat er is
heb een knwood r5000 met een Sirio SD-1300N Discone Scanner antenne 25 t/m 1300 Mhz en een wellbrook staat in de maak
heb geen 20 meter hoog maar de boel op een schotelvoet met tegels omdat dat wel kan en mag
antennes aan de schoorsteen of op het dak die de omgeving niet doen verfraaien mag niet
dus ben ik verplicht om het achter te doen op een stenen uitbouw met een plat dak
als iemand leuke ideen heeft om de boel te verbeteren dan hoor ik het graag
als er mensen zijn die ook een kenwood r5000 gebruiken ben ik benieuwd waar die mee werken wat antennes betreft
ook zou ik graag een nederlandse gebruiksaanwijzing willen hebben die ik nog steeds naarstig aan het zoeken ben
als iemand een exemplaar te koop heeft of en kopie of iets dergelijks hou ik me echt aanbevolen
groetjes van een prutser in opleiding

rob broekman

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier Rob. Welke regio woon je? Altijd makkelijk voor mensen die eventueel willen helpen met antennes enz.

Veel plezier met deze mooie hobby!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Rob,

Heb je de mogelijkheid een dunne draad te spannen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#4 Bericht door PH2X »

Welkom Rob,

We zijn allemaal in opleiding. Je kan namelijk altijd bijleren. En vragen stellen kan geen kwaad. De kunst is ze goed te antwoorden.

73 / Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#5 Bericht door robertbroekman »

Ik woon in Mijdrecht de gemeente de Ronde Venen. Ja kan een draad spannen daar ben ik mee bezig evenals een Sirio SD-1300N Discone antenne 25 die ik ook plaats vd week. Het bezig zijn ermee geeft me nu alweer veel voldoening. Heb een kenwood r1000 en een kenwood r5000.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rob,

In Mijdrecht zitten meerdere zendamateurs. Mogelijk kan je daar ook adviezen vragen.

Ik denk dat een langdraad of dipool betere resultaten op korte golf geeft t.o.v. de discone.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#7 Bericht door robertbroekman »

ik ben bezig met een lang draad om me te oriënteren. er zijn zoveel mogelijkheden als je gaat googelen. erg veel mogelijkheden. dus veel lezen en kijken YouTube.

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: nieuwe luisteraar

#8 Bericht door Haas »

hoi,

ik ben zelf ook fanatiek luisteraar met beperkte mogelijkheden voor antenneplaatsing. wat ik hiermee heb gedaan: een tegelvoet op een 3 meter hoog plat dak, een hengel (telescoop/insteek) hierin geplaatst, topje eruit gehaald want te dun, een 1:49 balun (kant en klaar te kopen maar ook zeer eenvoudig zelf te maken voor een paar euro) 30cm onder de top bevestigd, een stuk draad van 23 meter ongeveer (voor dekking tot 80 meterband en zelfs flinke ontvangst op 160meter) vanaf balun omhoog spannen aan de top, en dan dit draad schuin naar beneden weg spannen tot 2 meter hoogte en dan rond de tuin gespannen. de top staat wat krom, maar daar is een hengel voor gebouwd.
ik luister (ahum) op een Yaesu FT817 en heb op geen enkele band een tuner nodig (bij indrukken microfoon overal max 3 strepen uit de hoek, tot aan 10meter).
bij slecht weer/veel wind is het simpel de antenne/hengel te laten zakken, en het werkt als een speer!

haal er je voordeel uit.

groet,

19RF691 / Peter

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: nieuwe luisteraar

#9 Bericht door NL11578 »

Hoi Rob,

Hier nog een luisteraar. Alhoewel ik in september examen ga doen voor de N licentie (en ook F, maar weet niet of ik dat haal). Maar goed, ik heb hier ook een Kenwood R1000, een Panasonic DR48 en een RSPdx van SDRplay. IK heb hiervoor een whip antenne op een statief in de tuin staan. Dit is een AOR SA7000 antenne op zo.n 5 meter hoogte. Ik weet dat het niet ideaal is, maar het werkt verbazingwekkend goed. Misschien iets voor jou?

Groetjes, Marc

PD5KWZ
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2010, 12:47

Re: nieuwe luisteraar

#10 Bericht door PD5KWZ »

Een Loop antenne werkt ook goed samen met de R-5000, eventueel ook zelf te maken.

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#11 Bericht door robertbroekman »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Welkom Rob,

Heb je de mogelijkheid een dunne draad te spannen?
Jazeker

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#12 Bericht door robertbroekman »

PD5KWZ schreef:Een Loop antenne werkt ook goed samen met de R-5000, eventueel ook zelf te maken.
Heb een Wellbrook besteld

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020, 20:42
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#13 Bericht door TommyLF »

Welkom en veel plezier met de hobby.
2x Alinco DJ-V5, 1x BAOFENG GT-3TP,
1x RTL-SDR Dongle, 1x NESDR Mini 2,
1x NESDR SMart & HamItUp Plus.
NL-13993.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: nieuwe luisteraar

#14 Bericht door Toon pd0dfm »

Hey hoi, om te beginnen,,... je hebt in ieder geval een hele goede ontvanger, de R 5000 heb ik ook en met de VHF-module er in.
Voor VHF gebruik ik een X 50 van Diamond en voor de korte golf gewoon een stuk draad van ongeveer een meter of 14, komt niet zo nauw, er zit een tuner tussen.
Voor mijn zenders heb ik eigenlijk hetzelfde, X5000, X30, en een Endfed voor de 10, 20 en 40 meter.
Dit werkt prima, maarja, het kan altijd beter, het is echter lastig om toestemming te krijgen voor het plaatsen van een antennemast, en ook de buren kunnen nogal eens vervelend doen.
Maar geniet van je spullen en met een beetje experimenteren kom je een heel eind.
Greetzz,,... PDØDFM
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#15 Bericht door robertbroekman »

PE2AAB schreef:Welkom hier Rob. Welke regio woon je? Altijd makkelijk voor mensen die eventueel willen helpen met antennes enz.

Veel plezier met deze mooie hobby!
mijdrecht woon ik

Plaats reactie