nieuwe luisteraar

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#16 Bericht door robertbroekman »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Welkom Rob,

Heb je de mogelijkheid een dunne draad te spannen?
ja dat kan ik 20 meter totaal in een V vorm dus twee keer tien

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#17 Bericht door robertbroekman »

Toon pd0dfm schreef:Hey hoi, om te beginnen,,... je hebt in ieder geval een hele goede ontvanger, de R 5000 heb ik ook en met de VHF-module er in.
Voor VHF gebruik ik een X 50 van Diamond en voor de korte golf gewoon een stuk draad van ongeveer een meter of 14, komt niet zo nauw, er zit een tuner tussen.
Voor mijn zenders heb ik eigenlijk hetzelfde, X5000, X30, en een Endfed voor de 10, 20 en 40 meter.
Dit werkt prima, maarja, het kan altijd beter, het is echter lastig om toestemming te krijgen voor het plaatsen van een antennemast, en ook de buren kunnen nogal eens vervelend doen.
Maar geniet van je spullen en met een beetje experimenteren kom je een heel eind.
Greetzz,,... PDØDFM
mijdrecht mag achter op het woonerf tot 5 meter inclusief antenne volgens het vergunningloket. dus vanuit de tuin 5 meter, vanaf een dak vijf meter. de meeste antennes zijn langer dus ik heb o.a. een dipool plat op de rotor pijp4,90 op het dak:-)) achter tegen de schuur de wellbrook laag bij de grond zoals voorgeschreven. draad antenne ben ik mee bezig om te kijken wat het mooist is ik denk een V vorm dan kan ik 20 meter kwijt twee stukken van tien of zo.

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

knopjes

#18 Bericht door robertbroekman »

allemaal bedankt voor de leuke ideen

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#19 Bericht door robertbroekman »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Rob,

In Mijdrecht zitten meerdere zendamateurs. Mogelijk kan je daar ook adviezen vragen.

Ik denk dat een langdraad of dipool betere resultaten op korte golf geeft t.o.v. de discone.
heb al een dipool op het dak gezet en de langdraad ben ik mee bezig

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: nieuwe luisteraar

#20 Bericht door robertbroekman »

allemaal bedankt voor de idee op en aanmerkingen dat vind ik geweldig. Ik woon in mijdrecht en heb een dipool met rotor plus een wellbrook op dit moment. Heb een kenwood R1000 en een yaesu FRG 8800 voor luisteren en ik gebruik diverse Dongens op mijn mac computer en de daarbij behorende antennes. de kenwood heb ik een andere baas gegeven die hem graag wilde overnemen. ik heb ook een kenwood TS440S die ik ook gebruik voor luisteren wat vind ik beter gaat als de R5000. Draadantenne ben ik me goed aan het oriënteren ik zou 2x 20 meter kunnen doen maar moet dan het pannendak op waar ik niet zo'n trek in heb. een etage lager word het twee keer tien dat moet toch ook iets leuks kunnen worden. ik wil binnen de normen en waarden van deze gemeente blijven en niet iedereen de stuipen op het lijf jagen. althans nog niet want ze doen hier al moeilijk over een opa van lees goed 550 cm pus een buisje.

uw antenne mag niet hoger worden dan 500 cm inclusief mast bla bla bla

karelh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2020, 11:36

Re: nieuwe luisteraar

#21 Bericht door karelh »

Ja kunt ook een loopantenne maken ik heb er diverse.
Kijk ook op loop2er.cz heeft prachtig boek met veel bouwprojecten en voorbeelden.

Boek is het dubbel en dwars waard.
groet karel

Plaats reactie