Ik ben nieuw, even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Ik ben nieuw, even voorstellen

#1 Bericht door NL11578 »

Hoi allemaal,
Ik ben net aangemeld op het forum en wil mij even voorstellen. Mijn naam is Marc en ik woon in Helmond. Ik ben al sinds 1978 met de radio hobby bezig. Vooral als kortegolf luisteraar. Ik had in begin 80 er jaren een Panasonic DR48 als kortegolf ontvanger. Ingepalmd van mijn vader, want die deed er toch niets mee. Ik woonde toen in Kaapstad, Zuid Afrika en was vooral geinteresseerd in luchtvaart op de kortegolf. Ik kon toen allerlei stations ontvangen uit Malawi, Soedan etc. Ik ben toen ook begonnen met het experimenteren met radio's. Door de spoeltjes bij de afstemcondensator in te korten, kon ik luchtvaart ontvangen op vhf. Dat was toen helemaal geweldig, want geld voor scanners en zo had ik niet. Ik was toen ook pas 13 jaar oud hahaha. Ik was 12 jaar oud toen ik met elektronica begon. Printplaten maakte ik door de onderdelen in een stuk karton te steken en te verbinden met draadjes. Ik heb in Zuid Afrika elektrotechniek gestudeerd en ben in 1985 weer terug gekeerd naar Nederland. Daar de mts en hts elektronica gedaan en jaren lang gewerkt voor Philips in allerlei vakgebieden. Ik heb mij toen tevens jarenlang bezig gehouden met geluidssynthese. Zelf mijn eigen modulaire analoge synthesizer gebouwd en verder eigenlijk helemaal niets meer gedaan met radio's. Totdat ik sinds enkele maanden de RSPdx van SDRplay ontdekte. Een sdr ontvanger. Ik had al die jaren nog nooit van sdr gehoord. Leefde waarschijnlijk onder een steen. Maar wat een mogelijkheden. Dankzij deze sdr ben ik weer helemaal bezig met radio's. Wat een leuke en interessante hobby is het toch. Dit heeft mij doen besluiten om de radio-zendamateur examens te gaan doen. Lijkt mij zeer leuk om allerlei contacten te maken over heel de wereld. Ik heb mij ingeschreven voor zowel het N als het F examen in september in Veldhoven. Ik hoop echt dat deze doorgaan, ondanks alle corona ellende momenteel. Maar ja, zo niet, dan volgend jaar maar.
Ik heb momenteel veel interesse in zowel de Icom ic 7300 als de Yaesu FTDX3000. Mijn voorkeur gaat uit naar de FTDX3000 vanwege de zeer goede ontvanger. En ik ben tenslotte ook veel met swl bezig. We zullen wel zien. Probleem word de antenne. Mijn tuin is 10 bij 6 m, dus niet al te groot. Ook heb ik hoogtevrees, dus ja, een ladder tegen de gevel gaat het niet worden.

Hopelijk een niet al te langdradig verhaal. Wil jullie graag leren kennen.

Groetjes, Marc

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#2 Bericht door on4avt »

Welkom Marc.
Dit noem ik nog eens een voorstelling, met NL nummer en al.Ik ben onder de indruk.
Proficiat. Je bent al een amateur , nu nog de vergunning, is het enige wat je nog mankeert.
Veel plezier.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Marc. Leuk dat verhaal over karton printplaat. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#4 Bericht door PA5COR »

Doet me denken aan het systeem wat ik in het begin toepaste het SWHH systeem, ( solderen waar het hangt) :mrgreen:
Wekte ook, nadat je een mooie print had gemaakt niet meer aan de praat te helpen.... :roll:
Mooie voorstelling, succes met de studie en examen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#5 Bericht door PE2AAB »

Hoi Marc,

Van harte welkom hier! Helmond is niet ver; we hebben hier een regio met een aantal actieve zendamateurs. Kom eens kijken op een van de verenigingsavonden van de Veron afdeling Helmond en Eindhoven of de VRZA afdeling Geldrop; allemaal in de buurt.

Ook tijdens de JOTA is het een drukte van jewelste in deze regio. Scouts maken dan met behulp van radio en zendamateurs, contacten over de hele wereld. In Helmond, Gemert, Geldrop en Eindhoven e.o. doen er zeer veel groepen mee dus in oktober heb je zeker wat te zien (+/- Coronacrisis uiteraard).

Veel plezier ook op dit forum en stel je vragen gerust!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

NL9484 jol
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2013, 15:22
Locatie: zwolle

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#6 Bericht door NL9484 jol »

Marc.

Welkom op dit mooie leerzame forum.
groet Jol
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#7 Bericht door FB64 PD9RD »

Dag Marc,

Kans bestaat dat we elkaar zien te Veldhoven voor het N examen, laten we het hopen. Veel plezier hier!
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#8 Bericht door NL11578 »

Iedereen bedankt voor de reacties en het warme welkom!

@on4avt, ben flink aan het leren voor de examens, dus de vergunning gaat helemaal goed komen!

@PA3GNZ, Tjeerd, dat karton printplaat werkt opzicht best wel goed. Ik had toen ook helemaal geen geld. Onderdelen sloopte ik uit oude radio's en tv's. Later ging ik gaatjesbord gebruiken. Maar dat was eigenlijk ook gemaakt van een soort karton of iets dergelijks. Op een gegeven moment had ik geleerd om zelf printplaten te maken. Ik tekende gewoon met een watervast stift het sporenpatroon op de koperzijde. En daarna etsten met ijzerchloride. Tegenwoordig doe ik het met de tonertransfer methode met een lazerprinter. In Eagle software maak ik dan de layout die ik vervolgens afdruk op zeer glad papier. Daarna 'transfer' ik het sporenpatroon op de printplaat mbv een laminator. En daarna etsen. En dat werkt perfect. Printplaten zien er nu heel mooi uit.

@PA5COR, de swhh methode! Zo kant het ook, Alleen wat lastig met repareren en fout zoeken en zo.

@PE2AAB, ik ben zeker van plan om naar een van de verenigingsavonden te gaan zodra de omstandigheden het weer toelaten. Op die manier kan ik ook weer nieuwe mensen leren kennen die ook met de hobby bezig zijn. Ik ben al lang lid van de Veron en heb mij een paar dagen geleden ook aangemeld bij de VRZA.
De JOTA lijkt mij ook erg leuk om een keer aanwezig te zijn. IK heb vroeger zelf ook bij de padvinders/scouts gezeten en dat was altijd erg leuk. Lijkt mij ook leuk om jongeren wat meer de interesseren voor techniek. Dat ze weten dat het een zeer leuk en interessant vakgebied is waar je later ook je boterham mee kunt verdienen.

@NL9484 jol, dank je wel. Ga mij zeker verdiepen in de diverse onderwerpen op dit forum en, daar waar kan, ook een reactie en bijdrage leveren.

@FB64, dan ben jij ook flink aan het leren op dit moment. Ook heel veel succes en hopelijk tot in Veldhoven! Hoop idd ook dat het examen doorgaat. Maar goed, duurt nog zo'n 5 maanden, dus er kan nog van alles gebeuren. Hopelijk een beetje positief, maar we zien wel.

Bedank allemaal, ik ga hier zeker een hoop leerzaam plezier beleven!

Groetjes, Marc

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#9 Bericht door Toon pd0dfm »

Welkom Marc.
Helmond, nou dan zit je hemelsbreed niet zo ver van me vandaan.
Misschien heb je me wel eens gehoord, al ben ik niet zo heel vaak actief, en als ik het ben meestal op 2 meter/mobiel.
Succes met de studie en ik hoop dat je slaagt, maar dat zal vast wel als ik je verhaal zo lees.
Greetzz,.. PDØDFM
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#10 Bericht door NL11578 »

Hoi Toon pd0dfm, waar zit jij ongeveer? Ik luister weleens naar de 2 meter band, maar de ontvangst die ik heb is momenteel niet optimaal. Ik gebruik een sa7000 antenne van AOR. Deze werkt prima voor hf, maar hij staat hier in te tuin op een antenne statief. Deze is maar 4,5m hoog en staat dus letterlijk naar de huizen te kijken. Maar gaat wel goed komen.
Ik hoop ook dat ik slaag voor het examen. De meeste stof heb ik al gehad gedurende mijn opleidingen en zo. Maar moet wel mijn geheugen opfrissen en de wet en regelgeving en zo, moet ik ook in mijn hoofd proberen te krijgen. Maar gaat wel lukken, denk ik.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#11 Bericht door Toon pd0dfm »

Hoi Marc, even een kleine toelichting op mijn QTH, ik woon in Nuenen.
De oostkant om precies te zijn.
Maar op QRZ,com kun je wat meer over me te weten komen.
73's Toon.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#12 Bericht door NL11578 »

Hoi Toon pd0dfm, ik zal zo wel eens op QRZ.com kijken! Nuenen is idd niet ver hier vandaag. Mijn kat gaat daar wel eens naar het kattenhotel als ik op vakantie ga. Zelf woon ik in Helmond Brouwhuis. Da's richting Deurne.
Groetjes, Marc

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#13 Bericht door NL11578 »

Even een kleine update na een jaar van afwezigheid. De examens die ik in 2020 wou doen heb ik uiteindelijk moeten verzetten. Ik heb een hersenaandoening en het ging toen tamelijk slecht met mij. Gelukkig nu weer wat beter en heb ik gisteren (1 september) zowel het F als N examen gedaan. F examen heb ik helaas niet gehaald, maar het N examen wel. Ik had slechts 2 fouten van de 40 vragen! Ik ben hier heel erg blij mee. Ik kan nu, als alles officieel is verwerkt, eindelijk aan de slag en een radio kopen. Wat voor radio ik ga kopen weet ik nog niet precies. Maar ik ga veel kamperen en het lijkt mij leuk om dan een radio bij te hebben. Ben erg geinteresseert in het maken van verbindingen met laag vermogen, dus dat past er wel bij. Zit zelf te denken aan de Icom IC 705, maar weet het nog niet. Er zijn ineens zoveel mogelijkheden. Daar moet ik echt eens voor mijn gemak voor gaan zitten. Eerst maar eens wachten tot ik een callsign heb hahaha.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#14 Bericht door PA5COR »

Gefeliciteerd met de N in ieder geval, jammer van de gezondheid problemen,maar hopen dat dat god komt.
Rustig om jje heen kijken voor een transceiver zet je wensen eens opeen rijtje and neem niet te snel een beslissing.
antenne komt wel goed, altijd wel iemand die je kan helpen.
Success ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw, even voorstellen

#15 Bericht door PA3RIS »

Hallo Marc,

Ik heb kennelijk je originele introductie gemist..

Alsnog welkom hier en gefliciteerd met het behalen van de N. En niet bij de pakken gaan neerzitten maar, als de gezondheid het toelaat, snel doorgaan voor de full.. Je kunt hem maar in je zak hebben.

Plaats reactie