Voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Voorstellen

#16 Bericht door Bertt »

Maar waarom voor N en niet gelijk voor F of maakt dat veel uit?

Groet, Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorstellen

#17 Bericht door PA3DJS »

@FB64:
Dus als ik het goed begrijp kun je zonder VVE gedoe in ieder geval een paar antennes kwijt op zo'n 13 m hoogte met vrij zicht. Je radiohorizon ligt dan op zo'n 15 km, maar met vrij zicht een aardige spullen, kom je daar voorbij.

Op VHF, en zeker UHF, kun je best wat gain maken zonder dat het van buitenaf gezien een aluminiumopslag lijkt.

Als je er met de VVE uit kan komen, en het dak op mag, kan het natuurlijk nog leuker worden. Je hebt dan rondom zicht en wellicht nog meer hoogte.

@brett:
F is echt een stuk moeilijker dan N, zeker als je geen elektronica-achtergrond hebt. Bekijk maar eens een paar proefexamens. Ik neem mijn petje af voor mensen zonder technische en/of elektronica-achtergrond die hun F halen. Je moet dan aardig doorzettingsvermogen hebben.

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#18 Bericht door FB64 PD9RD »

Het dak op zou zeker mooi zijn, ik ga dat tegen die tijd bespreken. Op het balkon zou ik vrij gemakkelijk een loop kwijt kunnen. Zoiets bijvoorbeeld: http://www.sk-tech.sk/om0et/ultralight-mla-ver.4.html

@Bertt, N lijkt mij een mooie start. F ga ik doen als ik daar voldoende ervaring voor heb.
PA3DJS schreef:@FB64:
Dus als ik het goed begrijp kun je zonder VVE gedoe in ieder geval een paar antennes kwijt op zo'n 13 m hoogte met vrij zicht. Je radiohorizon ligt dan op zo'n 15 km, maar met vrij zicht een aardige spullen, kom je daar voorbij.

Op VHF, en zeker UHF, kun je best wat gain maken zonder dat het van buitenaf gezien een aluminiumopslag lijkt.

Als je er met de VVE uit kan komen, en het dak op mag, kan het natuurlijk nog leuker worden. Je hebt dan rondom zicht en wellicht nog meer hoogte.

@brett:
F is echt een stuk moeilijker dan N, zeker als je geen elektronica-achtergrond hebt. Bekijk maar eens een paar proefexamens. Ik neem mijn petje af voor mensen zonder technische en/of elektronica-achtergrond die hun F halen. Je moet dan aardig doorzettingsvermogen hebben.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Voorstellen

#19 Bericht door Jarne »

De afgelopen dagen weer een aantal stukken gedaan.
Na deze sessies maak ik meestal een proefexamen.
Leerzaam en leuk:

https://www.ham-radio.nl/examens/n-examen/

Maak er gewoon eens eentje en kijk waar je het meeste moeite mee hebt.

Ik ben nu aangeland bij het uitrekenen van vermogens en energie.
Wortels en kwadraten....
Ik heb best een klein beetje voorkennis met mijn Marcom A en B maar hoe ga ik dat ooit voor elkaar krijgen :shock: :shock: :shock:?

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#20 Bericht door FB64 PD9RD »

Dankjewel Jarne!

Rekenen was op school ook niet mijn sterkste of meest geliefde bezigheid :lol:
Jarne schreef:De afgelopen dagen weer een aantal stukken gedaan.
Na deze sessies maak ik meestal een proefexamen.
Leerzaam en leuk:

https://www.ham-radio.nl/examens/n-examen/

Maak er gewoon eens eentje en kijk waar je het meeste moeite mee hebt.

Ik ben nu aangeland bij het uitrekenen van vermogens en energie.
Wortels en kwadraten....
Ik heb best een klein beetje voorkennis met mijn Marcom A en B maar hoe ga ik dat ooit voor elkaar krijgen :shock: :shock: :shock:?
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Voorstellen

#21 Bericht door PA0CMU »

@FB64: je hoeft niet alles te quoten waarop je reageert, liever niet zelfs. Je kan ook alleen je reactie geven.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#22 Bericht door FB64 PD9RD »

Prima Carel, zal ik doen.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorstellen

#23 Bericht door PA4WK »

Beste FB64,
veel succes met N, als ik je een advies mag geven ga na het behalen van je N gelijk door voor F, je zit dan nog in de studie modus en sluit de stof mooi aan op wat je al eerder geleerd hebt.
Ik weet niet waar je woont, maar als Utrecht voor jou bereikbaar is kan dit wat voor je zijn. https://a08.veron.nl/afdeling/cursus/cu ... n-centrum/ Ik heb zelf ook bij Johan les gehad en ben er zeer enthousiast over, Johan heeft heel veel ervaring en weet altijd wel een manier om ook bij jou de benodigde kennis tussen de oren te krijgen.

Voor wat betreft je antenne plaatsing kun je contact opnemen met DARU https://www.daru.nu/boan zij ondersteunen en geven advies op het gebied van antenne plaatsing, bedenk dat als je eerste stap verkeerd uitpakt bij de VVE het vaak lastiger is om toch het een en ander voor elkaar te krijgen, en €15.= euro lidmaatschap per jaar zal je ook de kop niet kosten.
Las later dat je in het oosten van het land woont, dus is Utrecht waarschijnlijk wat ver voor je, maar ook over de cursus van de DLZA hoor ik veel goede verhalen.
Succes Wim PA4WK (dankzij de lessen van Johan)
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
NL11578
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:27
Roepletters: PD5ME
Locatie: Helmond

Re: Voorstellen

#24 Bericht door NL11578 »

Hoi FB64,
Voor zowel het N als het F examen ben ik nu de cursus aan het volgen bij DLZA. Dit is best wel een fijne manier van leren en aan het einde van elk hoofdstuk heb je een toets. En zo ga je verder naar het volgende hoofdstuk. Is allemaal gratis (met een borg of donatie van 10 euro). Ik heb tevens de leerboeken van de Veron, vooral als naslag. Helaas is de webshop van de Veron momenteel gesloten vanwege het corona virus. Ik heb zelf een technische achtergrond en zowel de mts als hts elektronica gedaan. Ook zit ik al jaren in het vakgebied, alleen niets met radio's. Wat ik je kan vertellen is dat je de wet van ohm goed moet leren en begrijpen. Als je die eenmaal snapt, kun je vrijwel iedere schakeling berekenen en beschrijven. U=I*R en P=U*I, daar kun je vrijwel alle vergelijkingen mee afleiden. Verder "knap" - katode negatief anode positief. En voor een condensator geldt dat deze een kortsluiting vormt voor hogere frequenties. Daarom word deze ook als een afvlakcomponent gebruikt in een gelijkstroomvoeding. Een spoel vormt dan weer een kortsluiting voor lage frequenties. Vul f=0 in in de desbetreffende vergelijkingen voor XL en XC en je zult het zien.
Maar goed, heel veel succes met de studie. Het gaat je lukken! De aan houder wint! Doe zelf ook examen in Veldhoven in september en hoop ook dat het doorgaat!
Groetjes, Marc

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#25 Bericht door FB64 PD9RD »

Dankjewel Marc, misschien zien we elkaar in Veldhoven.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#26 Bericht door FB64 PD9RD »

Dankjewel Wim! Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een auto van de zaak mag rijden, dus afstand maakt niet echt uit. Ik ga mij erin verdiepen.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorstellen

#27 Bericht door PA4WK »

FB64 schreef:Dankjewel Wim! Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een auto van de zaak mag rijden, dus afstand maakt niet echt uit. Ik ga mij erin verdiepen.
Ok succes
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie