Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Even voorstellen

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Allen,

Mijn naam is Louwrens en ik woon in Maassluis.
Al sinds mijn vroege jeugd ben ik geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met zenders. Als eerste intrigeerde mij de 3 meter radio amateurs enorm, ik schat dat ik een jaar of 10 was.
Een broer van een vriendje van mij bouwde een jostikidje en daarmee haalde ik vanaf Maassluis 'helemaal' Den Briel :D .
Later kwam de 27 mc en daarna liep het uit de hand. Om een lang verhaal kort te maken, ik eindigde met een Dipool antenne plus een verticale met daaraan een Kenwood TS430S en maakte daarmee mooie verbindingen op 11 meter over de hele wereld.
Maja toen op een gegeven moment was ik aan het werk en belde mijn moeder op, 'Louw..... er staat politie aan de deur en ze nemen je spullen in beslag'. Toen ben ik ermee gestopt en ik heb 27 jaar niks meer gedaan.

Tot ik ging scheiden.. ik kwam weer in contact met een oud maatje van mij, PD7RB en die had geweldige spullen en kriebelde het weer bij mij. Maar.. niet meer illegaal, dat wilde ik absoluut niet meer. Dan maar papieren halen. Via teamspeak IWAB.NU heb ik een geweldige cursus gevolgd door mede amateurs. Allemaal liefdewerk oud papier. Ik heb heel veel respect voor deze mensen en ze doen het prima! In mei heb ik examen gedaan voor de N en voor de F in Vlaardingen. Voor de N had ik maar drie fout, ik vond het niet zo moeilijk. De F helaas 18 fout. En zo jammer dat de fouten gewoon domme leesfouten waren. Ik ga de cursus in september weer overnieuw doen, ik heb tijd zat en dan volgend jaar weer opkomen voor de F. Dat moet lukken. Maar dan kan ik tot die tijd even mijn weg vinden op de radio amateurbanden.

Als beginneling moet ik met alles beginnen en moet ook alles aanschaffen.
Maar eerst een porto gekocht, een Alinco. Daarmee werk ik nu op diverse repeaters en op DMR. Vanaf mijn flat in Maassluis haal ik de repeater in Goes.. Hoewel.. er is er ook een luisterend oor in Zierikzee. Dat ligt iets dichter bij mij.

In de tussentijd heb ik ook de VVE zover gekregen dat ik mijn antennes op het dak van de flat mag plaatsen. Hoogte rond de 25 meter.
Ondertussen ben ik nu bezig met twee kamertjes op te knappen waarvan er één mijn shack gaat worden.
Wel heb ik nog wat luxe problemen voor het kiezen van een radio, waaronder IC7300 of de FT991A en de antennes. Ik wil nl niet gelijk een enorme yagi plaatsen op het dak. Dat moeten we langszaam opbouwen :D
Ik hoop voor de herfst operationeel te zijn.

Zo.. wat een verhaal :D

Maar we hebben er zin in!

Groetjes,
Louwrens
PD3LPA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Louwrens,

Allereerst; Proficiat! Welkom hier! Leuk verhaal! Herkenbaar ;-)

F moet je vast gaan lukken. Veel succes met de studie. Goed dat je meteen doorpakt; kan de kennis ook niet teveel 'wegebben'.

Als ik de keuze moest maken tussen beide transceivers? De 7300. Geen twijfel. Vooruitstrevend ontwerp, software based ardio, touchscreen, ergonomisch enz.
Icom heeft dat goed voor elkaar. (ik heb er zelf overigens geen).

Ik heb een Yaesu FT-950. Fijne radio maar wel met Yaesu 'nukken'. Minder logische knoppen indeling, niet zo heel mooi, menu achter menu enz.
Maar goed. Mijn tip zou eigenlijk zijn; probeer eens met beide radio's te spelen. Een eindje rijden maar in Roermond bij Classic staan de radio's opgesteld en mag je er ook mee spelen. Of probeer het eens bij bevriende amateurs. Alleen dan kun jij voor jezelf de beste keuze maken.

Succes ook hiermee!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PE4BAS »

Louwrens, leuk te lezen dat je uiteindelijk ook gelicenseerd zendamateur bent geworden. Ik hoop je weer eens on-air te treffen zoals begin jaren 90 op de 11 mtr. Zo zie je maar als je eenmaal besmet bent met het radiovirus...

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Hoi,

Dank voor je antwoord. Van deze zaak had ik nog niet gehoord.
Mijn ogen waren gevallen op Communicationworld en Hamshop. Maar ik ga zeker daar eens rond surfen op die website en wellicht rijden we daar eens langs.
Tenzij iemand in de buurt een IC7300 heeft, scheelt me een ritje vanuit Maassluis :D

'73

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PE4BAS schreef:Louwrens, leuk te lezen dat je uiteindelijk ook gelicenseerd zendamateur bent geworden. Ik hoop je weer eens on-air te treffen zoals begin jaren 90 op de 11 mtr. Zo zie je maar als je eenmaal besmet bent met het radiovirus...
Heeey Bas!

Gaaf jou hier te treffen!
Ik heb de hele wereld gesproken op 11 meter maar met jou spreken van Maassluis naar Kloosterburen op 11 meter met een 9+30db was wel heel een bijzondere ervaring en zal ik nooit vergeten.

Wij gaan elkaar ooit weer spreken.. en dan ook zonder repeater, DMR of weet ik wat voor nieuwe techniek dan ook ! ;-). Gewoon van antenne naar antenne. :D

Groetjes,

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door pa1bvm »

Welkom Louwrens

Van Jostikit tot IC-7300 dat is wel ff een stap .. :lol: :lol:
ik gebruik hier een ic-7300 met transverters naar 144 Mhz en 432 Mhz.( ik doe niets op HF)
De IC-7300 is vrij makkelijk te modificeren om een transverter aan te sturen ( dan heb je een paar milliwatjes nodig op 28 Mhz ) er is zelfs een kitje voor bij Kuhne in duitsland .

veel plezier met de hobby !!!

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door Louwrens PD3LPA »

pa1bvm schreef:Welkom Louwrens

Van Jostikit tot IC-7300 dat is wel ff een stap .. :lol: :lol:
Die stap daar heb ik wel 40 jaar over gedaan :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Louwrens,

Welkom hier, ik ben gelijk jaloers! Bij de VVE iets gedaan te krijgen. Hoeveel appartementen is jullie VVE?

In Brielle is ook een winkel, niet zover voor jou.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door Michael »

Welkom, Louwrens. En gefeliciteerd met het behalen van de N.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Louwrens,

Welkom hier, ik ben gelijk jaloers! Bij de VVE iets gedaan te krijgen. Hoeveel appartementen is jullie VVE?

In Brielle is ook een winkel, niet zover voor jou.
Hoi,

Deze flat heeft ongeveer 120 appartementen.

Hey, dat is interessant.. hoe heet die zaak in Brielle?
Ik ga wel eens naar Brielse meer, kan ik mooi ff langs. Misschien zaterdag.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Michael schreef:Welkom, Louwrens. En gefeliciteerd met het behalen van de N.
Jammer dat dit forum geen duimpjes heeft. :D

Bedankt!

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: Even voorstellen

#12 Bericht door Michael »

Louwrens PD3LPA schreef: Hey, dat is interessant.. hoe heet die zaak in Brielle?
GB antennes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Louwrens PD3LPA schreef:Deze flat heeft ongeveer 120 appartementen.
Hier zijn het er zo'n 80 en regels zijn regels.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#14 Bericht door PE2AAB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
Louwrens PD3LPA schreef:Deze flat heeft ongeveer 120 appartementen.
Hier zijn het er zo'n 80 en regels zijn regels.
Je zou het eens kunnen ‘aanvechten’ Tjeerd. Heb ik ook gedaan. Mijn vorige huis stond tegen een appartementencomplex aangebouwd dus VvE. Ik had ook nog eens de ‘pech’ dat het een beschermd aangezicht was en de architect had ook nog wat te vinden. Desalniettemin; de aanhouder wint. Antennes geplaatst.

Nu in een koophuis zonder VvE. Geen problemen meer ;-)

Alle jurisprudentie heb ik nog dus als je info wil; ik hoor het wel :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#15 Bericht door PA0ETE »

Een VvE mag geen antennes verbieden, aangezicht is daarbij geen argument. Zelfs een beschermd stadsgezicht geldt niet als argument: de eigenaar kan er in zo'n geval ook voor kiezen een ander gebruik toe te staan dan bewonen. Door bewoning toe te staan neemt hij het risico dat er een antenne geplaatst zou kunnen worden.

Dit volgt uit een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, een jaar of tien geleden. Die uitspraak is bindend, het verdraag waarop dit berust heeft in Nederland de status van grondwetsartikel. Er is dus geen enkele wet die hierbij voorgaat.

Wat wel kan is dat er regels en beperkingen aan een antenne gesteld worden. Die mogen echter niet onredelijk zijn.

Het verdrag geldt overigens vooral ontvangstantennes. Je zou dus kunnen overwegen om je verweer daarop te richten, en vervolgens antennes te plaatsen waar je ook op kunt zenden. En het geldt zowel voor eigenaren, VVE's als voor overheden.

Plaats reactie