Nu ook op dit forum.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kanalenspotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019, 00:28

Nu ook op dit forum.

#1 Bericht door Kanalenspotter »

Hallo iedereen,

Al 15 jaar ben ik lid op het Scannerforum en nu hier. Ben luisteraar op 2-meter en 70-cm. Daarnaast ook luchtvaart en marifoon. Zo'n veertig jaar geleden ermee begonnen. Eerst een vier-kanaalsscanner. De prijs was toendertijd 25 gulden voor een kristal. Zaken als Hanswijk in Zeist, Radio Rotor in Den Dolder, Polak in Utrecht en Tandy in Zeist, wat een mooie herinnering. Nu in het bezit van een Icom-R7000, Icom R-7100 en een AOR AR-3000A. Ontvangers die bijvoorbeeld in de RAM stonden, maar door hun prijs onbereikbaar waren. Op dit moment bezig met een keuze te maken welke digitale scanner ik moet aanschaffen. Ik besef dat ik nu op een forum zit met voornamelijk radioamateurs. Met veel respect luister ik naar jullie kennis. Het cursusboek heb ik in huis, maar begrijpen doe ik het al gauw niet meer, zeker die schema's. Natuurlijk valt alles te leren. Maar die stap heb ik nu nog niet gemaakt.

Ik wens iedereen veel plezier en succes met de hobby.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nu ook op dit forum.

#2 Bericht door PA5COR »

Welkom, en bekende namen...Ook zendamateurs luisteren meer als zenden :mrgreen:
succes met de hobby.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Nu ook op dit forum.

#3 Bericht door PD0JDG »

Welkom,

Bedoel je met een digitale scanner een scanner met trunking en digitale spraak ondersteuning? Voor een basisstation kun je dan eens kijken naar Software Defined Radio (SDR) op een computer met een USB ontvanger Ik heb zelf SDRUNO (1.31) software met de RSP1A ontvanger en DSD spraak software als scanner voor digitale HAM repeaters gebruikt. Maar er is ook SDR# software in combinatie met RTL-SDR of de AirSpy mini ontvanger. Voor SDR# zijn er scanner en trunk plugins.

Het vereist wel wat computerkennis, maar er is veel (Engelse) informatie beschikbaar op Youtube.

Veel plezier met de hobby.

Kanalenspotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019, 00:28

Re: Nu ook op dit forum.

#4 Bericht door Kanalenspotter »

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet van het bestaan van SDR en heb daar ook over gelezen. Op zich zou dit bij mij kunnen, want ik heb alle apparaten en de pc bij elkaar staan, een shack in de woonkamer. Maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil een 'echt' apparaat. Maar in ieder geval wil ik je bedanken voor de tip.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nu ook op dit forum.

#5 Bericht door PE2AAB »

Van harte welkom hier.

Als je nog plannen hebt om je de stof machtig te gaan maken en je N of F licentie wil gaan halen zou je hier alvast rekening mee kunnen houden bij de keuze van een set. Wellicht geen receiver maar een transceiver. (waar je in het begin niet mee mag zenden natuurlijk).

Maar inderdaad is SDR een hele mooie oplossing voor het decoderen van diverse digitale modi.

Genoeg mensen met kennis van dit onderwerp op het forum dus daar kom je zeker uit.

Veel plezier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nu ook op dit forum.

#6 Bericht door PA3JVA »

Ook voor mij een aantal bekende namen kanalenspotter. Bij Rotor in Den Dolder kwam ik wel eens en ook Polak in Utrecht. Auqua nauta hadden we ook nog en het communicatie centrum op de Amsterdamse straatweg.
Helaas zijn ze allemaal verdwenen.
Blijkbaar woonde je destijds in de regio Utrecht (ik ook overigens) maar mocht je nog in die regio wonen en je een poging wil wagen om een licentie (registratie) te halen dan is de Veron Utrecht wellicht een optie.
Daar gaan ze in augustus weer starten met een N cursus en later eventueel een F.
Zie link: https://a08.veron.nl/start-nieuwe-cursu ... ht-centrum

Ze hebben daar ook regelmatig clubavonden. In Hilversum is overigens ook een actieve Veron afdeling, daar hebben ze gezamenlijk met de Vrza een eigen onderkomen.
Iedereen die geinteresseerd in het radiogebeuren is welkom en ze zijn je indien gewenst zeker bereid verder te helpen.


Joop

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Nu ook op dit forum.

#7 Bericht door PA1RAM »

PA3JVA schreef:Bij Rotor in Den Dolder kwam ik wel eens...
Ik heb daar een aantal jaren als techneut gewerkt, letterlijk in de kelder trouwens :roll: :wink:
Was misschien wel wat later, toen men met de Pearcom Apple-][ kloon begon...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie