Nieuw en aan het leren voor N vergunning

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gralu
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2019, 15:03

Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#1 Bericht door Gralu »

Ik ben aan het leren voor de Novice cursus en hoop binnenkort te slagen, nu is mijn eerste vraag wat is de beste zender/ontvanger om mee te beginnen, ik ben in het bezit van een Sirio N 1300 antenne ( voor mijn scanner ) wat is het beste voor mij, moet niet al te veel kosten, 65+ ser en zoals je weet hebben die het niet zo breed.
Alle suggesties zijn welkom, trouwens mijn naam is Gradus Luby en kom uit Rijssen en mijn nickname is Gralu.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#2 Bericht door PA3DJS »

Welkom op het forum Gradus!

Jouw vraag is zonder jouw situatie te kennen niet te beantwoorden. Een paar dingen om over na te denken:
-Gaat je interesse uit naar communicatie of experimenteren met elektronica/antennes? Denk aan het zelfbouwen van een (eenvoudige) transceiver, of meetapparatuur, (draad)antennes, etc.
-Wil je buitenland, NL, of specifiek wereldeel? Op de HF banden, vooral 40 en 20 m kun je relatief makkelijk het buitenland werken, maar hoe lager de frequentie, hoe groter doorgaans de antennes (of een afgestemde loop)
-Hoe zit het met de storing? Dit kan een spelbreker zijn voor experimenteren op de HF banden.
-Heb je kennissen in de buurt die je wilt bereiken? Dit stelt eisen aan je antenne, en apparatuur.
-Wil je in spraak werken, of ook digitalemodes? Indien digitaal, dan is een transceiver met SSB een must.
-Wil je gaan contesten?
-hoeveel geld wil je in eerste instantie besteden (als het virus je pakt, wordt het toch meer...)?
-Wil je vanuit huis, of vanuit het veld werken? Dit stelt eisen aan het stroomverbruik en gewicht van je apparatuur, je pakt dan liever een 817 in plaats van een FT DX 5000 met een gewicht van bijna een 60*40 cm2 grindtegel.
-Wat heb je reeds voor kennis en spullen ter ondersteuning van de hobby? Stel dat je mechanisch goed onderlegd bent en wat bewerkingen uit kan voeren (boren, draaien, frezen, etc), dan kan je de nodige dingen zelf bouwen of modificeren.
-even wat doordraven: gaat je interesse uit naar tropo verbindingen over grote afstan op 2m en 70 cm, eventueel met een groooote antenne digitale modes via de maan, of werken via satellieten?

De DC to Daylight sets (all mode transceivers die zowel HF, VHF als UHF kunnen) zijn voor velen een leuke aanschaf, je hebt veel in een kleine behuizing voor een redelijke prijs. Je kunt zowel lokaal op FM communiceren op 2m en 70 cm, maar ook op HF aan de gang (CW/SSB en dus ook digitale modes). De prijsgunstige sets zijn relatief compact, waardoor de bediening menugestuurd is, daar moet je wel van houden.

Als je handig bent en graag wil experimenteren, en eventueel terug kunt vallen op mensen met de juiste kennis, kun je ook voor transceivers op leeftijd gaan. De bediening is doorgaans anders in vergelijking met veel modernere comapcte sets. Moderne sets op basis van SDR bieden mogelijkheden die je niet hebt in oudere apparatuur. Denk alleen al aan de spectrum scope, waardoor je in een oogopslag kunt zien waar activiteit op een band is.

over je antenna. Je kunt er mee zenden, maar zeker voor UHF zijn er echt betere alternatieven die niet eens veel groter zijn.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#3 Bericht door PA3DAT »

Ah, PA3DJS was me al voor! :D

Welkom Gradus, en bij voorbaat veel succes bij de studie!

Je vraag is wat lastig. Wat wil je straks, met je licentie? Ik heb de antenne eens gegoogeld en vond
dit: Sirio SD-1300N Discone Scanner antenne 25 t/m 1300 Mhz TX 50/VHF/UHF/SHF.
Je hebt dus ontvangst van 25 t/m 1300MHz, maar je kunt alleen zenden op 2m (VHF) en 70cm (UHF).
Op 50MHz, de 6m-band, mag je met N niet uitkomen.

Wil je een FM-zender voor 2m en eventueel 70cm? Je hebt al een porto voor VHF én UHF voor pakweg
€ 25, uit China. Wil je ssb op VHF/UHF, dan heb je een richtantenne nodig, én een rotor.

Wil je verre verbindingen maken op de 10m, 20m en 40m-band, dan heb je een kortegolf-set nodig.
Die zijn tweedehands te koop vanaf een paar honderd euro. Dan heb je ook een andere antenne
nodig, bijv. een draadantenne of een vertical.

Er zijn ook transceivers die bijna álle banden hebben, kortegolf én 2m én 70cm.
De vraag is: waar gaat je belangstelling naar uit?
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 28 mar 2019, 23:52, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#4 Bericht door PG7VG »

Alvast succes met de studie.
Ik zou zeggen de Kenwood TS 480 sat. Die worden steeds goedkoperaangeboden.
Maar waarschijnlijk zal in ieder antwoord een andere set worden geadviseerd. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#5 Bericht door PE2AAB »

Welkm hier Gradus en succes met de studie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#6 Bericht door sottezero »

Gezien het budget zou ik gaan voor een bami porto dual band voor <75 EYPO, en dan als er wat over is een HF trx en dat op een goedkope zelfbouw dipool/longwire.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#7 Bericht door PA0ETE »

Welkom Gradus.

Begin inderdaad met een goedkoop ding, bijv. een van de Baofengs voor 2m en 70 cm FM. Inclusief verzenden ben je dan zo goed als zeker minder dan 40 euro kwijt. Ik heb een jaar geleden een UV-6R gekocht, die is wat mooier dan de bekende UV-5R (van binnen zijn ze bijna allemaal gelijk). Daar betaalde ik toen net geen 26 euro voor via Aliexpress.com.

Je kunt met dat goedkope apparaat en je bestaande antennes dan alvast een aantal verbindingen maken, en zo kom je door mensen te spreken er ook een beetje achter wat je het leukst vindt. Door in eerste instantie je geld in de knip te houden, kun je het verdere budget zo een stuk verstandiger besteden! Er is namelijk zo ontzettend veel te kiezen. Wil je liever in SSB wat doen, of vind je het momenteel ontzettend populaire FT8 leuker (de inhoud van de verbindingen is beperkt, maar je kunt zonder veel zendvermogen en met een heel bescheiden antenne wel enorm verre verbindingen maken). Dit zijn maar twee van honderden mogelijkheden die er zijn :-)

Veel succes in elk geval met het examen. Vraag gerust als je iets bij de studie niet snapt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#8 Bericht door PA3DJS »

Loop je al wat jaren mee, en ben je jezelf bewust van grootsignaalgedrag, dan kun je het risico nemen om in het zeer prijsgunstige segment te zitten. Mocht het niet goed gaan, dan verzin je daar wel wat op.

Ik vermoed dat Gradus grootsignaalprobemen (nog) niet gaat herkennen. Dit in combinatie met een breedbandantenne maakt mij terughoudend v.w.b. het adviseren van spullen uit de "prijsgunstige" categorie.

Ik herinner mij een amateur bij mij in de buurt. Ik had een verbinding gemaakt met mijn oude Bami Wouxun UVD1P. Hij probeert later dezelfde verbinding met zijn HQT porto op dezelfde antenne. Mooi niet dus, reden: De ontvangeringang van de HQT porto ging plat (getest met bandfilter).

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Nieuw en aan het leren voor N vergunning

#9 Bericht door pd0raa »

Hallo gradus welkom ., ik wens je suc6 met je studie en los van alle genoemde ideeen omtrent aanschaf van porto,s etc mijn voorstel koop een merk apparaat dwz zeggen een echte Zendontvanger van een gerenomeerd merk b.v Kenwood , yeasu of icom ik heb zo mijn twijfels over het. Chinese budget spul
Misschien wat duurder in aanschaf maar wel volgens de gestelde regels gesteld aan de techniek gefabriceerd en met een echte CE ... keuring en de kans dat ze over 20 jaar nog die merken produceren
Affin je kunt ook eerst een gaan luistern op de korte golf en dat kan al voor.niks met bv sdr twente

websdr.ewi.utwente.nl:8901/m.html

En wat is er mooier als ik toen in de eind 80 , er jaren een verbinding te maken op 2 m met engeland
Gewoon met een oude kenwood porto en een hb9cv geweldig ....DX .... :D :lol:
Suc6 met onze gezamelijke hobby

Plaats reactie