Groeten uit Amsterdam

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Groeten uit Amsterdam

#1 Bericht door CCdeBruin »

Beste mensen,

Geheel nieuw hier kom ik me even voorstellen.

Ik ben Frans en ik woon in Amsterdam vlakbij de Kostverlorenvaart.

In mijn tienertijd, zeer lang geleden, had ik kort een mooie legerdump- 11meter zenderontvanger te leen, daarna een mooie blauwe 'walkie talkie' formaat Zodiac met drie kristallen eveneens voor de 27mHz. Van een vriend kreeg ik destijds een Elektuur waarin een mooi simpel schema stond voor een FM zendertje op basis van de AF114 transistor, die bouwde ik en ook daar kan ik veel plezier mee, vooral omdat alle zwartwit-tv's in de onmiddellijke omgeving er tijdelijk blind van werden.

Enkele maanden geleden zag ik dat iemand bij mij om de hoek een oude radio aanbood. Wat het precies was wist ik niet maar het sprak me wel aan dat het ding enorm zwaar was en ook het front zag er mooi uit dus het leek me op zijn minst een fraaie 'vintage' schemerlamp. Ik haalde het ding op. Het apparaat deed weinig dus ik liet het daar bij maar een kennis die ik via Marktplaats kende verteld me dat hij wel iemand wist in Hellevoetsluis die zoiets aan de praat kon krijgen en inderdaad, enkele weken later bleek de Racal fraai tot leven te zijn gekomen.

Als antenne had ik een simpele draad en dat kon beter, dus ik haalde bij een andere radio-amateur een tweedehands Grahn GS3-SE & ML2-antenne op waarmee de wereld van kortegolfontvangst zich langzaam opende. Tegelijk met die Grahn kon ik een ander oudje op de kop tikken, een Siemens Rel 445 E 311 b1b die eveneens uit logeren ging in Hellevoetsluis en daar ook kraakhelder en herboren vandaan kwam. Deze doet het uitstekend met die oude Grahn terwijl een iCOM IC-R8600 het intussen fijn doet met de hedendaagse Grahn.

Omdat ik natuurlijk nog maar net kom kijken wil ik het een beetje kalm aan doen, maar ik geniet enorm van het luisteren op de diverse frequenties en ik heb me bij de Veron en bij de VRZA aangemeld om wat op te steken van anderen en ook om die organisaties te steunen in hun werk.

De afgelopen tijd heb ik af en toe een korte collage gemaakt, combinaties van beeld en geluid over die prachtige ontvangers.

Het meeste post ik op mijn blog (https://kostverlorenvaart.blogspot.com). Als je daar zoekt op [RADIO] dan vind je de stukjes.

Ik zal proberen of ik een youtube clip hieronder kan plaatsen:


youtu.be/wj4BVEBtTu4


youtu.be/LuRXjAUTji0


youtu.be/4sTSx7YiSYU


youtu.be/ye6XVVyP4jI


youtu.be/ndzbTfcMY_o


youtu.be/s15CoNhPN2U


youtu.be/zPU2ojhGnfY


youtu.be/6Bap4V456Qo

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#2 Bericht door CCdeBruin »

PS ook de groeten uit Hellevoetsluis waar mijn RCA RA-88 momenteel in restauratie is:


youtu.be/F65JrvKogdo

De ontvanger uit 1946 heeft blijkens de handboeken die erbij zaten een tijdje meegevaren op de zijladingsveerboot Koningin Emma

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Groeten uit Amsterdam

#3 Bericht door PE4BAS »

Radio archeoloog hi :D

Heb genoten van de filmpjes, ieder vind weer wat anders in de hobby. Prachtig, bedankt!

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#4 Bericht door CCdeBruin »

Dankje Bas! Ik vind de radio-wereld die zich opent als ik de knop omdraai en de ontvanger wakker wordt buitengewoon fascinerend.

De link naar het filmpje hierboven heb ik aangepast (zat een typefout in beeld):


youtu.be/OGrLBp46XgA

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#5 Bericht door CCdeBruin »


CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#6 Bericht door CCdeBruin »

Onderweg hielden de reizigers contact met thuis:
travels-04-L1010414-190216.jpg

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Groeten uit Amsterdam

#7 Bericht door PA2REH »

Interessante info (btw welkom op het forum)
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#8 Bericht door CCdeBruin »

Dankjewel!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Groeten uit Amsterdam

#9 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#10 Bericht door CCdeBruin »

Dankje!

De transceiver op de foto hierboven is een Collins KWM-1, zo vertelde Egon van Kampen me vanmiddag in een berichtje.

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#11 Bericht door CCdeBruin »


CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Groeten uit Amsterdam

#12 Bericht door CCdeBruin »


Plaats reactie