Voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Voorstellen

#1 Bericht door PH2UN »

Goedemorgen,

Ik heb op zee gevaren en heb daar beroepsmatig met zendapparatuur gewerkt.
Nu na lange tijd besloten om de draad maar weer eens op te pakken.
Voor het zenden op de amateurbanden moet ik opnieuw examen doen heb ik begrepen.
Ik heb een tijdje geleden bij Veron het boek besteld, maar het boek met examenvragen (F) is niet meer leverbaar.
Kan iemand hier mij er misschien aan helpen?

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Voorstellen

#2 Bericht door PD0JSB »

kijk hier eens ,https://www.pc5e.nl/info/examen, dan heb je alles bij elkaar , dan heb je geen boek nodig

pssst, is een page van een van de moderatoren van dit forum
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

-Verwijderd account

Re: Voorstellen

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Grendel schreef:Goedemorgen,

Nu na lange tijd besloten om de draad maar weer eens op te pakken.
Voor het zenden op de amateurbanden moet ik opnieuw examen doen heb ik begrepen.

Hubert
Begrijp ik goed dat jij in het verleden al eens met succes het zendexamen voor radiozendamateur hebt gedaan?
Als dat het geval is kan je een aanvraag indienen voor een nieuwe call, mits je kan aantonen in het verleden al een amateurlicentie gehad te hebben.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorstellen

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:
Grendel schreef:Voor het zenden op de amateurbanden moet ik opnieuw examen doen heb ik begrepen.

Hubert
Begrijp ik goed dat jij in het verleden al eens met succes het zendexamen voor radiozendamateur hebt gedaan?
Als dat het geval is kan je een aanvraag indienen voor een nieuwe call, mits je kan aantonen in het verleden al een amateurlicentie gehad te hebben.
Welkom hier Hubert.

Ik lees het meer als: "mijn beroepsregistratie is op de amateurbanden niet geldig".
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Voorstellen

#5 Bericht door PH2UN »

Ja, klopt. ik heb allen examen gedaan voor de maritieme banden.
Helaas wordt daar niets mee gedaan, dus moet ik nu examen doen voor de amateurbanden.

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen

#6 Bericht door PE2AAB »

Grendel schreef:Ja, klopt. ik heb allen examen gedaan voor de maritieme banden.
Helaas wordt daar niets mee gedaan, dus moet ik nu examen doen voor de amateurbanden.

Groeten,

Hubert
Welkom hier!

Helaas is een 'vergunning' voor maritiem gebruik niet overzetbaar naar eentje voor amateur gebruik. Andersom ook niet trouwens ;-)
Heb de vraag wel eens gesteld toen ik mijn basis certificaat Marifonie wilde hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Voorstellen

#7 Bericht door PH2UN »

Welkom hier!

Helaas is een 'vergunning' voor maritiem gebruik niet overzetbaar naar eentje voor amateur gebruik. Andersom ook niet trouwens ;-)
Heb de vraag wel eens gesteld toen ik mijn basis certificaat Marifonie wilde hebben.[/quote]


Nee, inderdaad. Beetje vreemd. Normaal zijn in Nederland vrijstellingen van toepassing.
Ik heb elektrotechniek op HTS niveau en een algemeen certificaat radiotelefonie. Dat zou toch voldoende moeten zijn zou je denken.

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Voorstellen

#8 Bericht door PH2UN »

Andersom ook niet trouwens ;-)
Heb de vraag wel eens gesteld toen ik mijn basis certificaat Marifonie wilde hebben.

Dat is al helemaal niet uit te leggen!

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik heb zowel amateur-examens gedaan (D/C/A) als een bevoegdheid gehaald als "scheepsradio-telefonist voor schepen
varende onder de Nederlandse vlag". Toen ik dat laatste deed (begin jaren '80) had ik mijn A-machtiging al.

Dat die twee niet uitwisselbaar zijn, heeft volgens mij niet zozeer te maken met techniek, maar meer met de theorie,
voorschriften en gebruiken er omheen. Voor de scheepvaart moest ik van alles leren over (medische) nood-situaties,
over het controleren van de accuruimtes voor noodspanning op een schip, het maandelijks(?) testen van noodapparatuur
voor gebruik aan boord van reddingsboten, de gebruikte communicatie-protocollen met Radio Scheveningen enz. En
uiteraard de nodige (nood)frequenties, gebruikte banden, noem maar op.
Daarnaast ook nog wel wat specifieke technische zaken, bijvoorbeeld het ophangen van draadantennes aan boord (met
breeklijntje erin). Allemaal zaken die ik voor mijn A-machtiging niet hoefde te weten.

En dat zal ook wel zo zijn met het marifoon-examen. Dan moet je toch weer andere dingetjes weten dan wat een
radiozendamateur moet weten. Maar als je het ene examen al gehaald hebt, is die andere toch niet zo moeilijk? Je moet
er dan gewoon nog wat dingen bijleren. En een mens is nooit te oud om ... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voorstellen

#10 Bericht door pa1bvm »

ja ja het is niet erg eenvoudig ..
maar kom op .. met zo een achtergrond is het niet echt een opgave om de juiste papieren bijelkaar te krijgen ..

ik heb ooit CW moeten leren om op 144 Mhz 400 watt SSB te mogen maken ..
daar heb ik de logika ook nooit van begrepen .. gelukkig is dat niet meer ..

en natuurlijk alvast beginnen met luisteren en antennes bouwen ....

succes

Rick,PA1BVM

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Voorstellen

#11 Bericht door PH2UN »

pa1bvm schreef:ja ja het is niet erg eenvoudig ..
maar kom op .. met zo een achtergrond is het niet echt een opgave om de juiste papieren bijelkaar te krijgen ..

ik heb ooit CW moeten leren om op 144 Mhz 400 watt SSB te mogen maken ..
daar heb ik de logika ook nooit van begrepen .. gelukkig is dat niet meer ..

en natuurlijk alvast beginnen met luisteren en antennes bouwen ....

succes

Rick,PA1BVM
Ja, zo erg is het nu ook weer niet.
Ik heb me al aangemeld voor begin januari.

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen

#12 Bericht door PE2AAB »

Ik heb ook nog RadioTelefonie luchtvaart (RT). Dat is wéér anders :-)

Grappig hoeveel RatioTelefonie certificaten je kunt behalen en allemaal verschillend. Logisch ook wel. Ik weet van mijn Mariofonie vooral nog de noodprocedures (Mayday, Pan Pan, Securité) en het is wel handig om de juiste te gebruiken :-)

Luchtvaart is weer geheel gericht op standaard 'blokjes'. Altijd hetzelfde. Kwestie van onthouden wat waar te gebruiken.

Nu nog je Zendamateur erbij en je portemonnee zit weer lekker vol :-) Wel leuk om vervolgens met deze mooie hobby bezig te kunnen zijn. Het opent wellicht weer een nieuwe wereld.

Succes met de studie uiteraard!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Voorstellen

#13 Bericht door PA1AIS »

Ik weet niet of Grendel nog (ondertussen) een oude sparks is, de laatste kwam in 1984 van opleiding aan de Keijzersgracht.
Maar het algemeen radiotelefonie certificaat en Marcom-A zijn inderdaad niet geldig voor radioamateur.
Ik heb ze allemaal, ook beroepsmatig dus, en toen was ik al C-amateur, maar niets was uitwisselbaar.

Ook de kennis komt voor een groot deel niet overeen en is ook op verschillende doelen gericht. Zet een zendamateur niet achter scheeps apparatuur, want hij snapt werkelijk 0% van de procedures en ook anders om. Uiteindelijk ik heb 20 jaar Marcom-A gedoceerd op een zeevaartschool.

Destijds.... was ik zuur dat niets uitwisselbaar is, nu ben ik erg blij dat dat niet het geval is. Zendamateurs zouden er een zooitje van maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen

#14 Bericht door PA3BAS »

Ik raad je wel aan op z’n minst te oefenen. Zendamateurs hebben ook zo hun reglementen en voorschriften. Kijk ook eens op www.dlza.nl . Dat is een online cursus voor vrijwel niets.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Voorstellen

#15 Bericht door PH2UN »

PA1AIS schreef:
Destijds.... was ik zuur dat niets uitwisselbaar is, nu ben ik erg blij dat dat niet het geval is. Zendamateurs zouden er een zooitje van maken.
Misschien, maar ik denk dat het wel meevalt.
Hoe dan ook is de techniek hetzelfde, dus alleen examineren op reglementen zou een logische optie zijn. Technisch zijn eigenlijk alleen de antennesystemen op zee en aan de wal verschillend.
Maar goed, het is zoals het is. Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij ook geen kwaad kan om een en ander nog eens door te nemen. Veel kennis gebruik je nooit en dan zakt dat een beetje weg.

In lijn met dat is het helaas zo dat moderne zeevarenden er waarschijnlijk een grotere bende van maken dan de gemiddelde serieuze radioamateur.
HF installaties worden in de zeevaart al 20 jaar niet meer gebruikt en die staan er in ernstige mate voor de sier.
Een enkele zeevarende van het oude stempel die nog wel eens TOR gebruikt heeft kan de radio nog bedienen, maar de rest heeft letterlijk geen idee.
Geheel in lijn met het verdwijnen van de noodzaak van een HF installatie zijn deze ook in de jaren veranderd van een Serieus radiostation met een bruikbaar vermogen, tot een "100 Watt hf setje dat net nog aan de wettelijke eisen voldoet".

Groeten,

Hubert

Plaats reactie