Oude roepnamen.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Parafast
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2018, 12:18

Oude roepnamen.

#1 Bericht door Parafast »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Uit diverse berichtjes op dit forum zou je concluderen dat het terugkrijgen van een oude roepnaam een eenvoudige zaak is. Mijn ervaring is helaas anders.
Ik heb destijds het examen zendamateur afgelegd bij de toenmalige Koninklijke PTT gevestigd aan de Kortenaerkade te Den Haag. Mijn “diploma” c.q. “bewijs van bevoegdheid tot bediening” is van 1964.
Daarna werd mijn geheel zelfgebouwde apparatuur – zoals toen nog gebruikelijk - gekeurd (dat moest toen nog) door de Radiocontroledienst van het Staatsbedrijf der PTT/RCD. Na goedkeuring kreeg ik de door mij gewenste roepletters PAØPJB. Deze roepnaam met suffix PAØ, was bij mijn weten in die tijd regel (de laatste drie letters zijn mijn initialen). Met deze roepnaam heb ik een aantal jaren gewerkt tot ik, ergens eind jaren ’60, wegens drukke werkzaamheden, zakelijke reizen, verblijf in het buitenland etc. de machtiging heb gedeactiveerd.
In oktober 2011 had ik weer meer tijd, reactivering aangevraagd en gekregen. Helaas echter niet met de roepletters PAØPJB maar (ongevraagd) PA1PJB. Dit was naar ik begreep omdat de PAØ prefix “bevroren” was en gereserveerd bleef voor uitsluitend “oude” licentiehouders. Maar dat ben ik immers ook (1964!).
Toch hecht ik heel erg aan mijn oude en oorspronkelijke roepnaam PAØPJB. Ik ben daarin overigens zeker niet de enige zij het dan dat er intussen heel wat uit die jaren niet meer leven.
Intussen vernam ik uit een berichtje op het internet dat de uitgifte van met name de PAØ prefix weer zou zijn vrijgegeven.
Maar nu zegt het Agentschap Telecom (AT) dat ik zonder schriftelijk bewijs mijn oude roepnaam PAØPJB niet kan krijgen. Maar helaas-helaas zijn door een inbraak ergens in de jaren ’80 alle mijn betreffende documenten (in een archiefdoos), met ook nog een hoeveelheid apparatuur ter waarde van toentertijd ca, fl 12.000, gestolen. Alleen het bovengenoemde “diploma” is nog in mijn bezit.
In de roepletterlijst/Callbook radio amateurs van het AT, krijg ik bij het zoeken naar PAØPJB de melding “The call sign has been issued but is not in use”. Dit lijkt mij duidelijk in te kloppen met mijn situatie, dus waarom dan niet weer uitgegeven?
Ik wil maar zeggen dat het terugkrijgen van een oude roepnaam niet altijd eenvoudig en soms onmogelijk is met de hedendaagse bureaucratie.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Oude roepnamen.

#2 Bericht door pa1bvm »

misschien iemand met een( heel) oud call boek ????
of nog iemand met een oude QSL kaart ???

of zijn ze ook zeer specifiek in wat voor vorm dat " schriftelijk bewijs " zou moeten zijn ???

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Oude roepnamen.

#3 Bericht door Radioot »

Gevonden in 1965

Ik stuur scan via Persoonlijk Bericht.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Oude roepnamen.

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Radioot schreef:Gevonden in 1965

Ik stuur scan via Persoonlijk Bericht.

Kijk da's mooi ! Ik dacht daar nl ook aan.
Maar ja, "oud callboek" weten de huidige mensen in Groningen veel……….Is niet erg maar wel lastig.

Geniet er van. "De aanhouder wint".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Oude roepnamen.

#5 Bericht door Radioot »

OM heeft zijn oude call terug.
Eind goed al goed.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Oude roepnamen.

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad. Heel mooi.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oude roepnamen.

#7 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad, mooi! Ik heb nog een wereld-callbook van ca. 1980, mocht het ooit nodig zijn.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Oude roepnamen.

#8 Bericht door PA0FRI »

Parafast schreef:Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Uit diverse berichtjes op dit forum zou je concluderen dat het terugkrijgen van een oude roepnaam een eenvoudige zaak is. Mijn ervaring is helaas anders.
De wegen die het AT bewandelt zijn bizar. Een N amateur die lang geleden gestopt was, wilde onlangs weer de draad opnemen. Via de AT website geprobeerd zijn voormalige call te activeren, mislukt. Daarna telefonisch contact gehad, was niets meer van hem te vinden bij het AT. Vervolgens email verkeer gehad, nul op rekest. Al met al een lijdensweg van meer dan een maand.
Op zaterdag tijdens de DvdRA heb ik het probleem voorgelegd bij de AT stand. De dame in kwestie was zeer behulpzaam en liet via haar laptop zien dat bij het invoeren van geboortedatum en achternaam keurig de correcte informatie (over mijn call) verscheen. Helaas wist ik alleen zijn voornaam zodat er nog geen helderheid was.
Zij gaf mij haar telefoonnummer en zei dat hij geholpen werd als hij haar zou bellen.
Maandag gedaan en dinsdag via email een copie ontvangen van zijn registratiebewijs.
De vraag blijft waarom het zo lang moest duren!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Oude roepnamen.

#9 Bericht door pa1bvm »

waarschijnlijk het ontbreken van een procedure ..
en dan komt er willekeur .. met onvoorspelbaar gedrag .. want het ontbreekt aan richtlijnen
en dan vaak ( maar gelukkig niet altijd ) de weg van de minste weerstand ..

Plaats reactie