Nieuwe user uit Soest

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
verwijderd

Re: Nieuwe user uit Soest

#16 Bericht door verwijderd »

Welkom

Wat u ook zou kunnen doen is een vishengel vanuit u balkon schuiven waaraan een 1mm draad hangt (+/- 10m maakt niet zoveel uit als deze in een L hangt, recht naar beneden, etc...)Uiteraard als u klaar bent met luisteren kunt u vervolgens de draad en hengel weer naar binnen halen. Ja dit zal op de momenten dat u aan het hobbien bent een vreemd aaanzicht geven maar voorkomt wel evt. baldadige jeugd die bij uw antenne kan komen. Per slot u bent ook alleen aan het luisteren....

Naast de positieve reacties hier is het zeker goed om naar WebSDR Twente te luisteren. Het fijne van dit systeem is dat je gebruik maak van een spectrum (waterfall) waardoor in een opslag het freq. gebied zichtbaar word waardoor je stations (radioverkeer) automatisch ziet die actief zijn.

Ik zou dus ook geen 200 euro uitgeven voor een oude Frg 100 maar ik zou 100 euro uitgeven voor een SDRPLAY RSP one (100 euro) SDR(Sofware Definied Radio) receiver.
Deze is beter dan een RTL SDR stick en is ook makkelijker te verkopen mocht je de hobby weer willen verlaten.
Je dient wel te beschikken over een normale PC waarmee je deze SDRPLAY kan besturen. Maar vergeet niet dat je dan ook een bereik heb van 1KHz t/m 2Ghz in tegenstellig tot de FRG100 die alleen t/m 30 MHz te beluisteren is.

Nog een tip:
Nadat je een ontvanger en antenne situatie heb gerealiseerd dan is het mss niet onverstandig om eens op een DX cluster te kijken waar verschillende DX word gemeld. Dit geeft uw de mogelijkheden om te luisteren of je de evt. DX kan horen.

Enfin er is zoveel mogelijk in deze prachtige hobby waardoor als je eenmaal ruis en (DX)radiostations heb geluisterd je voor altijd met het virus besmet bent, zeker als je die ene DX hoort wat je totaal niet verwacht had om dit ooit te kunnen horen.

Succes en veel plezier

www.sdrplay.com
www.dxfuncluster.com

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#17 Bericht door rubberbutt »

Dank je PB5X voor de tips. Ga ik zeker eens naar kijken.
Wat een geweldig forum is dit toch. Zoveel actie en advies .....super :mrgreen:

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen (en dat zal wel een tic van mij zijn) is de nostalgie van het bedienen van een wat ouder apparaat erg leuk. gewoon om fysiek zelf aan knopjes te draaien.

A.s. maandagavond ga ik kijken bij BS communicatie in Rijssen. Die hebben een FRG 7700 inclusief antenne tuner FRT 7700.

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#18 Bericht door rubberbutt »

uiteindelijk de FRG 7700 toch genomen. BS communicatie is een klein bedrijfje. Verkoop hoofdzakelijk wat ouder spul...Aardige man, maar dat almelose dialect .. :wink: de helft wat die man zei kon ik niet verstaan. Ik knikte maar ja ja...

De antennetuner FRT 7700 had ik niet echt nodig zei hij....gewoon een stuk draad eran....

Nu heb ik een rolletje UTP cat 5 kabel liggen van 30 m. Beetje raar om dat als antenne te gebruiken,maar zal dat gaan ?
En wat doet zo'n antenne tuner nou eigenlijk precies ?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe user uit Soest

#19 Bericht door pa1bvm »

je kan ook nu al je kerst verlichting alvast ophangen .. zo naar die boom toe of over je balkon ..
voor ontvangst gaat dat prima ..
waslijn met metalen kern .. misschien doet de railing van het balkon het ook wel ...

anders een loop antenne
dat gaat voor ontvangst ook prima ( zenden ook )

kijk vooral op de site van PA0FRI ...Frits heeft een zeer uitgebreide site met tips trucks en veel kennis en kunde

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Activ ... ntenna.htm

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#20 Bericht door rubberbutt »

Die websiet van frits staat inderdaad veel op. Is ook makkelijk te lezen.
no hoor ik van vele op dit form over mini-whip of loopantenne.
Zijn die discone breedband scannerantenne's slechter ? Of worden die echt alleen maar voor scanners gebruikt ?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuwe user uit Soest

#21 Bericht door PA3BAS »

Miniwhip of loop is meestal voor korte golf (HF, tot ongeveer 30 MHz). Discone voor VHF/UHF(50MHz tot 1 GHz)

Allemaal ongeveer en om en nabij, maar dan snap je het verschil tussen die antennes.

Zenden op een miniwhip of ontvangstloop gaat niet. Zenden kan wel op een discone, maar meestal met flink wat beperkingen.
.... But will it blend?

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#22 Bericht door rubberbutt »

Ok dan is dat duidelijk. Ik moet dus geen discone antenne kopen, maar investeren in een loop antenne.
ik denk dat ik die maar zelf ga maken. De ontvanger staat ongeveer 10 m van het balkon waar de loop antenne geplaatst gaat worden.
Ik kan dan met Rg213 coax van antenne naar receiver.
Moet alleen wel zorgen dat er PL259 pluggen gebruikt worden (want dat zit achter op de Yaesu 7700).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe user uit Soest

#23 Bericht door pa1bvm »

ik zie dat er een loop te koop is

er is een soort marktplaats voor amateurs

www.tweedehands.nl

hier is het linkje naar de Loop
voor de volledigheid ik heb geen banden met de verkoper ...


https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 13441.html

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#24 Bericht door rubberbutt »

Heb gisteravond via ebay (bedrijf uit oekraine) een mini whip besteld for $ 47. Voor die prijs kun je hem bijna niet zelf maken.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe user uit Soest

#25 Bericht door PA3FAT »

Niet gewoon stuk draad in de plug van de FRG7700 gestopt?

Niks zo handig als een lang stuk draad.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#26 Bericht door rubberbutt »

Ja, maar die draad had ik tot nu toe gewoon binnen liggen, en dat werkt het voor geen meter.
Ik had een stuk UTP van 18m. de bl/wit doorverbonden met or/wit om zo de lengte te verdubbelen. Maar dat heeft echt geen effect.

Zal wel een stuk draad uit het balkon naar beneden laten hangen. die miniwhip die ik besteld heb komt pas tussen 11 en 21 mei. tot die tijd moet ik nog met een draadje "pielen".. :lol:

Die loopantenne die een ander forumlid vermelde is redelijk prijzig. :oops:

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe user uit Soest

#27 Bericht door PA3FAT »

Gewoon draad naar buiten. Gaat beste werken. En kost niets.

18m is echt lang genoeg om te luisteren.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie