John stelt zich voor

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

John stelt zich voor

#1 Bericht door johnjansen »

Ik ben John, 56 jaar jong en fanatiek luisteramateur, voornamelijk op de middengolf. Ik heb geen registratie als zendamateur. Zenden vind ik niet zo boeiend, ik vind het veel leuker om te luisteren.

Mijn passie begon in 1980. Toen ik ’s nachts mijn wekkerradio wilde zetten voor de volgende ochtend, kwam ik per ongeluk op de AM stand. Toen hoorde ik een radiostation uit Amerika (ik dacht WVPM) die een live verslag deed van een kunstschaatswedstrijd. Ik was stomverbaasd dat ik die kon ontvangen. Ik heb bijna de hele nacht zitten luisteren. De week erna ben ik de bibliotheek boeken gaan zoeken over radiocommunicatie en zo las ik over zendamateurs. In dat boek zat een blaadje met het adres van de VERON. Ik heb toen een briefkaart naar de VERON gestuurd met de vraag of iemand mij meer uit kon leggen over zendamateurs. Een week later werd ik gebeld door iemand van de VERON afdeling en zat ik ineens op een afdelingsavond. Ik ben toen meteen lid geworden. Daarna een luisterstation gaan bouwen en veel met ontvangstantennes geëxperimenteerd.

In 2008 was ik al lid van dit forum, maar de gebruikersnaam en het wachtwoord ben ik kwijtgeraakt, dus deze week weer opnieuw aangemeld. Ik ben niet zo lang actief geweest op dit forum. In 2009 heb ik als gevolg van een ongeval een hersenbloeding gehad, waarna ik niet eens meer rechtop in een stoel kon zitten en zelfstandig kon eten. Enkele weken in coma gelegen, mijn mooie baan als jurist kwijtgeraakt en ruim 3 jaar gerevalideerd in een verpleegtehuis. Daar heb ik in het laatste jaar in een scanner en een kortegolfontvanger bij me gehad. Loop antenne voor het raam om weer naar de middengolf en een mobiele antenne op de vensterbank om naar VHF en UHF repeaters te luisteren.

Toen ik in 2012 weer zelfstandig kon wonen heb ik de hobby weer opgepakt. Maar de storing in mijn flat is vaak zo heftig, dat ik op de middengolf en kortegolf weinig kan ontvangen. Inmiddels had ik me wel verdiept in SDR en zo kwam ik op het idee om een ontvangststation te bouwen bij familie die in het buitengebied woont. Ik heb daar verschillende antennes staan, beverages (in verschillende richtingen), een grote loop en een miniwhip. Op die locatie staan drie SDR Play ontvangers en een analoge ontvanger Kenwood R-5000. Alle streams beluister ik via internet vanuit mijn appartement. In mijn appartement (12e etage) heb ik wel een hele goede ontvangst op VHF en UHF. Ik hoor bijna heel Nederland!

Aan de hersenbloeding heb ik wel wat overgehouden. Mijn dag-/nachtritme is ernstig verstoord, waardoor ik vaak 's nachts klaarwakker ben. Mijn linkeroog doet het nog maar voor 15%, ik strompel met mijn linkerbeen en heb niet zoveel conditie meer. Sinds vorig jaar mag ik wel weer autorijden. Wat ik in positieve zin aan mijn ongeluk heb overgehouden, is dat mijn gehoor daarna zo is veranderd, dat ik met luisteren nu stations uit de ruis haal die anderen niet horen! Elk nadeel heeft zijn voordeel!

Verder woon ik in, en werk ik bij een grote gemeente in de Randstad voor ca. 12 uur per week. Ik doe wat vrijwilligerswerk als maatschappelijk werker waarmee ik mensen help met traumaverwerking na een ongeluk. Ook schrijf ik af en toe voor het magazine van een landelijke patiëntenvereniging. En nog altijd luister ik bijna elke nacht naar overzeese middengolfstations! Nu in de lange winternachten is dat een verademing!
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: John stelt zich voor

#2 Bericht door on4avt »

Als ik dit lees dan moet ik je bewonderen voor je moed en doorzetting.
Ik hoop dat je nog veel van de hobby kan genieten en verder uitbouwen,succes.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: John stelt zich voor

#3 Bericht door PE2AAB »

Heftig verhaal! Goed te lezen dat je zoveel plezier aan deze mooie hobby beleefd!

Welkom (terug) op dit forum!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: John stelt zich voor

#4 Bericht door Toon pd0dfm »

Wow,.. ehh respect.
Dat U zo een doorzetter bent, luisteren is heel mooi.
Eerlijk gezegd,.. ook al heb ik een licentie, een N, ik luister meer als dat ik de mike indruk.
Op 2 meter wil ik wel actief zijn en sporadisch op hf, maar met luisteren heb je ook een hoop plezier, dat weet ik uit ervaring.
Petje af hoor, veel plezier met de hobby.

Greetzz,.. Toon PDØDFM.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Parabool

Re: John stelt zich voor

#5 Bericht door Parabool »

Goede avond John.

Bedankt voor je openhartige wijze waarmee je de zaak duidelijk hebt verwoord.
Het geheel heeft een behoorlijke impact....
Welkom als herintreder en succes met deze hobby.
Je voorstelling heeft veel vragen beantwoord....

73

Berend

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: John stelt zich voor

#6 Bericht door pa1bvm »

Hi John

wauw ..wat een story...kippevel hier ...
Dat radio virus is toch wel " sterk spul" samen met jouw "drive" ... petje af !

73 Rick ,PA1BVM

Plaats reactie