Nieuw binnengekomen....

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert P
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2017, 21:17
Roepletters: PD0BHP

Nieuw binnengekomen....

#1 Bericht door Bert P »

Beste radioamateurs,

Vroeger als jongetje van 12 (40 jaar geleden) begon mijn interesse voor elektronica en in een latere fase voor ontvangers en zenders.
Rond die tijd waren vooral de elektronica dozen van Philips heel bekend en daarmee heb ik dan ook jaren gespeeld. Eigenlijk was het toen
voornamelijk puzzelen, dus hoe bouw ik een gegeven schema goed na. Het begrip was er nog lang niet. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik zelf een
trafo bouwde en deze met de kant van het dikke draad verscheidene keren aansloot op het stopcontact. Dat leek heel logisch maar leidde even zo vele keren tot
een kapotte stop in de stoppenkast. Een volgende stap was het nabouwen en uitproberen van 3 meter zendertjes. Dipooltje tegen de muur plakken, zendertje met microfoontje
en cassetterecorder in een lade en omroepje spelen. Na een paar keer de eindtrap te hebben opgeblazen was het zakgeld op en verschoof de interesse naar
de toen net verschijnende computers.

Veertig jaar later ben ik de trotse vader van 2 dochters (eentje van 13), die ineens alles willen weten van alles. En toen dacht pappa: eindelijk maar eens een
echte cursus elektronica en zendamateur gaan doen. Dan kan ik in ieder geval uitleggen hoe het werkt.....

Vorig jaar ben ik begonnen met leren en in november 2016 geslaagd voor N. Dit mede dankzij de DLZA cursus en het VERON cursusboek, dus hiervoor heel veel dank aan allen die er
zoveel tijd in gestoken hebben!

Als nieuwbakken zendamateur is het wel leuk om ook eens te gaan zenden.... Je komt er dan achter dat het best een prijzige hobby is en dat je eigenlijk
een achtertuin moet hebben van 160 meter om een beetje (on)redelijke antenne kwijt te kunnen. Als eerste stap dus maar eens een portofoon aangeschaft.
De baofeng uv-82 hp paste zowel budget technisch als "antenne-ruimte" technisch binnen de grenzen die door de XYL waren aangegeven. Daarnaast voor het betere
luisterwerk een NooElec NESDR SMArt - Premium stickje aangeschaft. De baofeng is een leuke portofoon met ongekende mogelijkheden: zaklamp, alarm, fm omroep-radio en..... je kan
er nog mee zenden ook! Al snel kwam de volgende uitdaging: Op welke frequenties zenden zendamateurs eigenlijk uit????
In de VHF en UHF banden leek zich dat te beperken tot wat repeaters. Ik had natuurlijk nog nooit gehoord van repeaters, maar "google is your friend", dus mbv CHIRP en
een kabeltje al snel alle Nederlandse repeaters ingeprogrammeerd in de Baofeng.

En daarna, luisteren.... Op de pi2nos is het redelijk druk en daar is goed te volgen hoe zendamateurs met elkaar communiceren.
De volgende stap, zelf de zendknop indrukken, kostte nog wel wat moeite. Er gaan dan bijvoorbeeld de volgende dingen door je heen:
- Hoe weet ik dat mijn geweldige Baofeng ook echt kan zenden?
- wanneer kan ik wat roepen?
- hoe denk ik eraan om de juiste dingen te zeggen, juiste afkortingen, juiste alfabet etc. etc.?
- waar moet ik het over hebben?
- wat moet ik doen als ze het over hun allernieuwste geweldige antenne gaan hebben met kastje x of y eraan en als ik dan totaal niet snap waar het over gaat......???
Kortom, hoe voorkom ik dat ik direct totaal door de mand val en mijzelf neerzet als een volkomen no-no.... Wat ik feitelijk natuurlijk ook ben....

Na wat drank, op 6 januari maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Het blijkt dat wanneer je uitzendt op de ontvangstfrequentie van een repeater, deze vaak netjes
een piepje teruggeeft bij ontvangst van een signaal. Dus hiermee kon ik vrij makkelijk achterhalen of ik kon werken met een repeater en was mijn eerste probleem
opgelost. Elke eerste vrijdag van de maand heeft de VERON (PI4AA) een nieuwsuitzending op de PI2NOS repeater. Na afloop is er een inmeldronde.
Dit leek mij de uitgelezen mogelijkheid om eindelijk eens de zendknop in te drukken.
De rest is geschiedenis: PD0BHP staat tussen de inmelders van 7 januari! Hoera ik ben geboren!

De dagen daarna moest ik hier even van bijkomen en tegelijkertijd hard leren voor het F examen. Dit halen, is op 11 januari, ook gelukt!
Vanaf toen bleef het motto leren, leren en nog eens leren. Zomaar even je zender testen op een repeater blijkt dus niet echt beleeft te zijn.
Gelukkig heeft men bij hobbyscoop het meetnet uitgevonden. Hier kan je ongestoord, zonder iemand te storen, testen. Bestaat zoiets ook voor de 2 meter?

Groet,

Bert (inmiddels PC0B)

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Nieuw binnengekomen....

#2 Bericht door PA3FQS »

Hallo Bert,
Welkom hier.
Ik kan me nog wel iets herinneren van de zenuwen voor de eerste gemaakte verbinding.
Maar zendamateurs zijn ook maar gewone mensen ,in alle soorten.
En je bent er per slot van rekening nu zelf ook eentje,he.
Bewezen door de behaalde machtigingen.
Dus ,rustig doorgaan en veel plezier met de radio hobby.
Gr.
Hylke.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Nieuw binnengekomen....

#3 Bericht door Ton_O_E »

Je zoekt gewoon een lege frequentie en roep cq van (jou call)
mensen die niet gestoord willen worden, reageren doorgaans niet hierop
Het leuke is dat je het nergens over hoeft te hebben, alleen een signaalrapportje mag ook.
145.500 FM of 144.300 USB zijn de aangewezen frequenties hiervoor of een repeater die leeg is.
Je kunt ook wachten tot een qso beëindigd wordt en dan cq roepen. Vaak blijven mensen wel even hangen.
Om te testen kun je kijken of er ergens een web-sdr station binnen je reikwijdte ligt, daar kun je dan jezelf via internet terug horen
De meeste zendamateurs willen je ook graag helpen als je iets wil testen

Ik ben er via de Jota ingerold, ik had dus al redelijk wat ervaring voordat ik mijn eerste eigen qso maakte
Voorheen PA3TON

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Nieuw binnengekomen....

#4 Bericht door pe1br »

Dat vond ik wel het voordeel van de cursus bij de lokale vereniging.
Je leert daar tussen de theorie lessen door ook de mensen achter de vereniging kennen en zei kennen jou ook.

Mijn eerste verbinding was dan ook op de lokale repeater in de lokale ronde.
De ronde leider (inmiddels ook een bekende) feliciteert je met het halen van de machtiging en iedereen weet dat je een beginner bent.
Een paar jaar later was ik zelf ronde leider en mocht ik nieuwe leden op dezelfde manier verwelkomen :-)

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Nieuw binnengekomen....

#5 Bericht door PA3OZB »

Een mooi verhaal Bert. Welkom bij de club en dat je maar veel plezier mag beleven aan de hobby.
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw binnengekomen....

#6 Bericht door pa1bvm »

herkenbaar...
zweet in mijn handen bij eerste " echte " QSO ..

ik heb nog wel eens CQ 3 CQ 3 cq 3 meter geroepen ..tja oude gewoontes .. hmmm
wel kreeg ik toen veel aandacht van mede amateurs .. :lol: :lol: ...

Plaats reactie