Pagina 1 van 2

Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 08:31
door Rolf
Hi,

Ik ben niet zozeer een zendamateur maar hoop hier informatie te vinden over portofoons voor op de motor

Bike2bike gaat tegenwoordig meestal prima met bluetooth maar is beperkt en in sommige gebieden heb je dan geen telefoon om op terug te vallen

Heb wat google-werk gedaan en zal hier dan om advies vragen welke porto te nemen en hoe deze aan m'n headset te knopen

Groeten,
Rolf

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 09:19
door PE2AAB
Ja hier kun je best wel advies vinden.

Je hebt voor motor rijders speciale sets voor in een integraalhelm al dan niet met een keel microfoon welke je aan kunt sluiten op een portofoon. Een goede oplossing voor motor - motor contact lijkt mij een PMR portofoon.

Er zijn ook veel zendamateurs die motor rijden; die hebben vast meer advies voor je maar dit is wat ik je tot zover kan melden ;-)

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 11:55
door PA3LS
PMR of LPD portofoontjes moet je hebben. Ik zou LPD aanraden - daar heb je wat meer kanalen dus minder kans op onderweg om moeten schakelen op een ander kanaal.
Bereik varieert van een paar honderd meter (midden in een stad, tussen hoge gebouwen) tot een paar kilometer (open weg).
VOX kan handig zijn tenzij de windruis de zender de hele tijd opent. In dat geval zul je een extra knopje op het stuur moeten monteren.

PMR heeft wat meer vermogen. Kan handig zijn als je 90% van de tijd in de stad rijdt. Maar PMR heeft slechts 8 kanalen, waarbij LPD er geloof ik 38 heeft.


Als je geen zendamateurregistratie hebt, mag je GEEN baofeng of andere 'echte' portofoons gebruiken. Ook niet als je daarmee op de LPD/PMR kanalen gaat zitten.

Hoe aansluiten op je headset? Meestal gaat dat met een 2,5mm of 3,5mm jackplug. Kijk daarvoor in de gebruiksaanwijzing van de portofoon die je wil gaan kopen.

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 12:18
door Rolf
dank jullie, ik had hierover inderdaad ook al gelezen.

Voor binnen de stad of ~500 meter kom mik wel uit de voeten met mijn BT inbouwset van schuberth (SRCS is gelijk aan cardo G4 dacht ik)

Het is meer de bedoeling als ik weer eens door Schotland rijd en er is geen dekking voor mobiel en je raakt elkaar kwijt dat er dan iets is om op terug te vallen met een groter bereik.

De ene uitdaging is hoe de portofoon aan de helm te knopen. Er bestaan bluetooth "hubs" zoals de Sena SR10 waarop je porto kan aansluiten met kabel en aan de andere kant een BT verbinding op kan bouwen.

Ik had al aantal portofoons gevonden die zelf BT ondersteunden, de Midland G8BT en Midland 445BT, die beide niet leverbaar meer zijn. De Albrecht Tectalk Duro BT is wel leverbaar en iets duurder.

Deze toestellen zijn volgens mij niet zonder licentie te gebruiken.

Nu ben ik niet roomser dan de paus, maar ik heb geen zin in gedoe als ik op vakantie ben of anderen te storen dus het is wel de bedoeling een (binnen europa) legale oplossing te zoeken. Prijstechnisch had een Baofeng anders wel interessant geweest natuurlijk.

Dus er lijken mij 2 opties, of ik en m'n maatje halen een vergunning of we proberen het met bijvoorbeeld een vergunningsvrije Midland G9 Plus PMR446+LPD.

Denken jullie dat ik met die laatste (of een betere suggestie?) wel zou kunnen doen wat ik wil (dus buitenaf, wellicht in bergachtig gebied over 2-5? km bereikbaar zijn) ?

Alvast bedankt voor het meedenken

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 13:40
door PE2AAB
PA3LS schreef:...PMR of LPD portofoontjes moet je hebben. Ik zou LPD aanraden - daar heb je wat meer kanalen dus minder kans op onderweg om moeten schakelen op een ander kanaal.
De reikwijdte van PMR is meer als die van LPD. LPD wordt nauwelijks nog gebruikt/verkocht.

LPD = 10 mW zendvermogen op 433 MHz
PMR = 500 mW zendvermogen op 446 MHz

Dus de keuze voor PMR is een betere. De kans dat je andere poppetjes hoort is aanwezig. in beide gevallen.

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 16:37
door pino

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 17:46
door PA3DAT
PE2AAB schreef:De reikwijdte van PMR is meer als die van LPD. LPD wordt nauwelijks nog gebruikt/verkocht.

LPD = 10 mW zendvermogen op 433 MHz
PMR = 500 mW zendvermogen op 446 MHz
Gelet op het bovenstaande: ik heb persoonlijk ervaren dat 10mW LPD knudde is, een grote teleurstelling.
Mijn collega stond met de auto bovenaan een helling in zuid-Limburg, ik stond onderaan in het dal. We
hadden een zichtverbinding, dus niets zat er tussen. We konden elkaar amper verstaan, zoveel ruis over
een afstand van misschien 300-400 meter. Ik zag de koplampen van zijn auto, toen ik hem vroeg even te
knipperen...

Ik zou dus gaan voor PMR, met 50 x zoveel vermogen als LPD! :D

Neem een porto met CTCSS, dan heb je onder het rijden veel minder last van storing van andere gebruikers.
Alecto heeft een setje van 2 mét lader/standaard voor ca. € 50, daar zit een accu in maar voor op reis
passen er ook 4 kleine penlights (AAA) in.

Zie mijn verhaal op http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... to#p995289

ps: er zit een koptelefoon-uitgang op, geen microfoon-ingang volgens mij... Heb even gegoogeld en je schijnt
er wél een headset op aan te kunnen sluiten...

Afbeelding

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 18:25
door Roy pd8rw
Of je haalt je licentie :wink:

Kun je ook mooi babbelen met andere zendamateurs als je alleen onderweg bent . En je hoeft je minder zorgen te maken of het lukt qwa vermogen :wink: :mrgreen:


En anders zou ik ook kiezen voor pmr . Met een goede interface in de helm

Re: Motorrijder

Geplaatst: 14 feb 2017, 18:43
door pa1bvm
ooit in mijn jonge jaren werkte ik in saoudie.. als we daar ( op een vrije dag ) in de woestijn een BBQ hadden ..dan stak iemand een stuk oud rubber aan ( loopvlak van een vrachtwagenband ) en dan reden we naar de rook...en een beetje vlot doorrijden anders was de zelfgemaakte drank op ... ..niks te GPS / porto en zender gedoe in 1981 ....." smoke and go "

hmm ...ik ben ook wel eens bij een rokende vuilnisbelt aangekomen ipv een bbq feestje ...ja ja ik ben achteraf hartelijk uitgelachen..klopt

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 06:57
door elsinga
Ik zou alles behalve PMR of een BT helmset sterk afraden. LPD vanwege bereik, de rest vanwege illegaal (en zeker in het buitenland zijn ze daar erg streng mee!). Met een zendamateur registratie kun je veel meer, ook qua vermogen. En tegenwoordig zijn er ook BT helmsets met een bereik tot een paar kilometer, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.gps.nl. Je hebt al een SRCS, als dat de nieuwe variant (met in de helm ingebouwde echte antenne) is dan heb je al zo ongeveer het meeste bereik dat je kunt hebben, de oude heeft dat niet en dan is het bereik veel minder.

Ik heb zelf met een Kenwood TH-F7E (zendamateur portofoon met 5W) op het stuur van mijn R1100GS rondgereden en een helm aangesloten op een Autocom AVI Pro en mijn tegenstation merkte niet dat ik op de motor zat. ;)

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 08:19
door Rolf
Zo'n N-licentie is ook in heel Europa geldig?

Het is wel optie maar niet iedereen waarmee ik ga rijden zal zo'n licentie willen halen en die mogen dan weer niet.

Bereik srcs is goed, helaas BT generatie oud dus mist wel wat leuke hedendaagse features.

Maar als ik het samenvat biedt een licentievrije pmr me niet veel meer bereik dan mijn huidige setup?

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 09:16
door PE2AAB
Rolf schreef:Zo'n N-licentie is ook in heel Europa geldig?

Het is wel optie maar niet iedereen waarmee ik ga rijden zal zo'n licentie willen halen en die mogen dan weer niet.

Bereik srcs is goed, helaas BT generatie oud dus mist wel wat leuke hedendaagse features.

Maar als ik het samenvat biedt een licentievrije pmr me niet veel meer bereik dan mijn huidige setup?
Dat denk ik wel. Het verschil tussen een BT device en een 446 MHz device is aanzienlijk.

Er is (helaas) maar een manier om er écht achter te kunnen komen en dat is de veldtest. Kun je wellicht ergens een setje PMR porto's lenen en testen?

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 09:55
door PA3SKY
Leuk topic. Ik ben een beetje in dubio. Rijdt iedere dag 200km woonwerk van 20km onder Tilburg naar Rotterdam..........lekker kunnen babbelen lijkt me ook leuk. Dat kan ik vast inbouwen in mijn Schuberth helm.....maar of het veilig is in een drukke spits betwijfel ik.

Zitten er amateurs op de PI2NOS die dit in de ochtend/avond doen van huis naar werk en weer terug?

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 10:34
door pa5wil
Waypoint is het adres voor communicatie op de motor. Ze hebben ook een forum.
https://www.gps.nl

Re: Motorrijder

Geplaatst: 15 feb 2017, 11:09
door PA3LS
Als je echt in de bergen nog wat ontvangst over wil houden, is pmr ook geen strak plan. Dan moet je al voor 27mhz met 'n magneetvoetantenne gaan... Lomp groot spul. Maar wel goedkoop en >10km bereik (vlak terrein). Maar zelfs dan wordt het lastig om 'over een berg heen' te zenden.

Proberen is het advies.