Hallo, BART uit regio Castricum.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
BirdieBarty
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2016, 09:52

Hallo, BART uit regio Castricum.

#1 Bericht door BirdieBarty »

Beste Zendamateurs,
Mijn naam is Bart van der Does, 25 jaar en dit jaar begonnen met de studie "NOVICE".
Inmiddels heb ik ook mijn marifoon examen gehaald en beschik over meerdere porto's. Ik zit vrijwel veel op de LPD / PMR band.
Ik merk alleen dat deze twee erg stil zijn en vrijwel niet worden gebruikt door de zendamateurs.

Via IWAB.nu ben ik bezig met mijn studie "NOVICE" en over enkele weken mag ik al examen doen.
Daarna hoop ik door te gaan voor "Full License".
Mocht je in de regio Castricum wonen, laat dan even weten. Wellicht dat we een verbinding op kunnen zetten.
Ik hoop hier mijn kennis uit te breiden en meer te weten komen over mijn nieuwe hobby en wellicht ook hier nieuwe leden te ontmoeten.

Groeten,

BirdieBarty

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#2 Bericht door PA1WBU »

BirdieBarty schreef:Beste Zendamateurs,
Mijn naam is Bart van der Does, 25 jaar en dit jaar begonnen met de studie "NOVICE".
Inmiddels heb ik ook mijn marifoon examen gehaald en beschik over meerdere porto's. Ik zit vrijwel veel op de LPD / PMR band.
Ik merk alleen dat deze twee erg stil zijn en vrijwel niet worden gebruikt door de zendamateurs.

Via IWAB.nu ben ik bezig met mijn studie "NOVICE" en over enkele weken mag ik al examen doen.
Daarna hoop ik door te gaan voor "Full License".
Mocht je in de regio Castricum wonen, laat dan even weten. Wellicht dat we een verbinding op kunnen zetten.
Ik hoop hier mijn kennis uit te breiden en meer te weten komen over mijn nieuwe hobby en wellicht ook hier nieuwe leden te ontmoeten.

Groeten,

BirdieBarty
Succes met het examen alvast! Dat er geen zendamateurs op PMR/LPD zitten verbaast me niet zo :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#3 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Veel plezier met lezen en stel je vragen gerust!
Geen zendamateurs op PMR kan kloppen. Geen amateurs op LPD is niet helemaal waar; de LPD band is in feite een zendamateurband waar met goedgekeurde 10 mW porto's ook zónder registratie mag worden gewerkt. Je kunt hier ook zendamateurs mét registratie treffen.

P.S. Als je je call hebt kun je je inlognaam op dit forum daarin veranderen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

BirdieBarty
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2016, 09:52

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#4 Bericht door BirdieBarty »

Bedankt tot zo ver jullie reacties. Ik zie dat mijn oom: PA3JD hier ook lid is.
Wat leuk zo!

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#5 Bericht door PF9ZX »

Het wordt niet heel intensief gebruikt maar 434.775 (kan 69 LPD)is hier in Westfriesland de zo af en toe gebruikte frequentie
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#6 Bericht door PA5COR »

Welkom Bart, succes met de studie;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1WBU schreef:
BirdieBarty schreef:Beste Zendamateurs,
Mijn naam is Bart van der Does, 25 jaar en dit jaar begonnen met de studie "NOVICE".
Inmiddels heb ik ook mijn marifoon examen gehaald en beschik over meerdere porto's. Ik zit vrijwel veel op de LPD / PMR band.
Ik merk alleen dat deze twee erg stil zijn en vrijwel niet worden gebruikt door de zendamateurs.

Via IWAB.nu ben ik bezig met mijn studie "NOVICE" en over enkele weken mag ik al examen doen.
Daarna hoop ik door te gaan voor "Full License".
Mocht je in de regio Castricum wonen, laat dan even weten. Wellicht dat we een verbinding op kunnen zetten.
Ik hoop hier mijn kennis uit te breiden en meer te weten komen over mijn nieuwe hobby en wellicht ook hier nieuwe leden te ontmoeten.

Groeten,

BirdieBarty
Succes met het examen alvast! Dat er geen zendamateurs op PMR/LPD zitten verbaast me niet zo :mrgreen:

Leg dan even uit aan deze bijna zendamateur waarom je dat niet verbaast. Dit antwoord hebt hem ook niet verder………...
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#8 Bericht door PA1WBU »

Juul - PE0GJG schreef:
PA1WBU schreef:
BirdieBarty schreef:Beste Zendamateurs,
Mijn naam is Bart van der Does, 25 jaar en dit jaar begonnen met de studie "NOVICE".
Inmiddels heb ik ook mijn marifoon examen gehaald en beschik over meerdere porto's. Ik zit vrijwel veel op de LPD / PMR band.
Ik merk alleen dat deze twee erg stil zijn en vrijwel niet worden gebruikt door de zendamateurs.

Via IWAB.nu ben ik bezig met mijn studie "NOVICE" en over enkele weken mag ik al examen doen.
Daarna hoop ik door te gaan voor "Full License".
Mocht je in de regio Castricum wonen, laat dan even weten. Wellicht dat we een verbinding op kunnen zetten.
Ik hoop hier mijn kennis uit te breiden en meer te weten komen over mijn nieuwe hobby en wellicht ook hier nieuwe leden te ontmoeten.

Groeten,

BirdieBarty
Succes met het examen alvast! Dat er geen zendamateurs op PMR/LPD zitten verbaast me niet zo :mrgreen:

Leg dan even uit aan deze bijna zendamateur waarom je dat niet verbaast. Dit antwoord hebt hem ook niet verder………...
Lijkt me niet zo moeilijk: waarom zouden zendamateurs perse op de LPD/PMR frequenties willen zitten als ze op de rest van die band
zonder de restricties kunnen werken die voor PMR/LPD werken?

-Verwijderd account

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#9 Bericht door -Verwijderd account »

PA1WBU schreef:Lijkt me niet zo moeilijk: waarom zouden zendamateurs perse op de LPD/PMR frequenties willen zitten als ze op de rest van die band zonder de restricties kunnen werken die voor PMR/LPD werken?
Deze reactie begrijp ik niet.
PMR zit in de 446MHz-band, niet in de 70cm amateurband, dus waarover heb je het :roll:

LPD zit in de 433MHz-band, dat valt inderdaad binnen de 70cm amateurband. Maar in geval van LPD is er geen sprake van praakcomminicatie, wij zendamateurs mogen daar wel spraakcommunicatie plegen volgens onze gebruikersbepalingen.
LPD is voluit: Low Power Dives en daar valt spraak niet onder. Niet meer toegestaan, want dat was het tot voor enkele jaren geleden wel, maar dat is gewijzigd. Daarom zijn er nu ook geen LPD-portofoontjes meer in de handel voor spraakcommunicatie.
Maar op internet staat helaas veel verouderde info die niet meer actueel is.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#10 Bericht door pe1br »

Ik heb in het verleden (voor me F vergunning) best veel met PMR gedaan.
Eigenlijk best een leuk bandje, om weer eens iets te proberen.
Of je nu zendamateur bent of niet, je hebt je te houden aan de voorwaarden die voor PMR gelden maar dat is nou juist de uitdaging.
PMR portoś mag je niet aanpassen maar er staat nergens dat ik geen porto boven in mijn mast mag hangen en lange audio kabels voor de microfoon en ptt naar beneden mag leggen, en ontvangen mag altijd met mijn amateur set.
Best leuk om eens te proberen, zijn er nog activiteiten op de PMR kanalen in Twente ?

BirdieBarty
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2016, 09:52

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#11 Bericht door BirdieBarty »

Bedankt iedereen, interesante reacties.
Ik ben zelf dagelijks actief in regio Castricum op de LPD en PMR band.

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#12 Bericht door pd9ray »

@PE2CH

Nou....hier sla je de plank behoorlijk mis!
Natuurlijk zijn er volop portofoons voor spraak (waarvoor anders??) te koop. Kom jij nooit bij :Saturn, Mediamarkt of Blokker?
Ook bij de voor ons bekende leveranciers is er volop LPD/PMR spul te koop. En allemaal geschikt voor Legale Spraak communicatie op deze frequenties, zonder vergunning!!
De term Low Power Device , betekent vrij vertaald naar het Nederlands: Apparaat met weinig vermogen. Het zegt dus niets over de gebruikte modulatie vorm!!


@topic starter:

In deze regio (Spijkenisse en omgeving) is er veel activiteit op 433.175 mhz. Hier komen hobby gebruiker en zendamateur elkaar tegen en proberen we de newbies te helpen met het behalen van de registratie

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#13 Bericht door PA3OZB »

Welkom op het forum. en succes met de laatste studiedagen en het examen.
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#14 Bericht door PD1ELZ »

Welkom hier.
Groet
Eric PD1ELZ

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: Hallo, BART uit regio Castricum.

#15 Bericht door PD0FYA »

PE2CH schreef:
PA1WBU schreef:Lijkt me niet zo moeilijk: waarom zouden zendamateurs perse op de LPD/PMR frequenties willen zitten als ze op de rest van die band zonder de restricties kunnen werken die voor PMR/LPD werken?
Deze reactie begrijp ik niet.
PMR zit in de 446MHz-band, niet in de 70cm amateurband, dus waarover heb je het :roll:

LPD zit in de 433MHz-band, dat valt inderdaad binnen de 70cm amateurband. Maar in geval van LPD is er geen sprake van praakcomminicatie, wij zendamateurs mogen daar wel spraakcommunicatie plegen volgens onze gebruikersbepalingen.
LPD is voluit: Low Power Dives en daar valt spraak niet onder. Niet meer toegestaan, want dat was het tot voor enkele jaren geleden wel, maar dat is gewijzigd. Daarom zijn er nu ook geen LPD-portofoontjes meer in de handel voor spraakcommunicatie.
Maar op internet staat helaas veel verouderde info die niet meer actueel is.
LPD portofoons zijn niet meer toegestaan ? Waar kan ik deze info vinden ? Volgens mij mag het wel

Plaats reactie